Tidigare i år gästade vi Amelia Island Concours d’Elegance. På plats besökte vi en av RM Sotheby’s auktioner. Där gick en helt unik Ferrari 250 GT från 1959 under klubban.
Ferrari för 200 miljoner - tävlades av 18-åring nattetid
Mest läst i kategorin
Det var emellertid inte vilken Ferrari 250 GT som helst, utan det var en Ferrari 250 GT LWB California Spyder by Scaglietti, en av bara 50 tillverkade.
Det är dessutom bara en av 30 varianter med stålkaross och täckta framlyktor.
Inte nog med det, den varianten – LWB – lämpar sig utmärkt för längre förare och anses vara den ovanligaste och mest bekväma California Spider-modellen.
Ett skick som heter duga
Bilen i fråga, chassi 1203 GT med matchande motor, växellåda och bakaxel, utrustades med en tävlingsmotor från fabrik och gick 2012 igenom en totalrenovering.
Denna 250 GT har dessutom fått utmärkelser på Salon Privé, Concorso d’Eleganza Villa d’Este, The Quail och Cavallino Classic.
Det häftigaste med bilen är dock dess historia.
Ferrari 250 GT som kördes av en fartdåre till yngling
Denna Ferrari 250 GT LWB California Spyder by Scaglietti såldes ny till 18-åriga Harvey Schur, en arvtagare till en enorm förmögenhet som hans fader, en knapptillverkare, lämnade efter sig.
Det ryktas om att han brände runt på nätterna i sin 250 GT och utmanade lokala dragracingfantaster.
På den tiden bestod dragracingscenen av bilar i stil med Oldsmobile Super 88, och en Ferrari var lika malplacerad som en isbjörn på Madagaskar.
18-åriga Harvey lånade även ut bilen till tidningen Sports Car Illustrated och är således med i 1959 års septembernummer av tidningen.
Han förlorade ett race mot en trimmad Corvette och då sålde han den.
Bilen gick vidare till nästa ägare 1960 och har sedan dess flyttat runt en hel del.
Historien är inte slut
2012 kontaktade dock de nya ägarna Harvey Schur, då 71 år gammal, som hade behållit bilens original-manualer.
Därefter verifierades bilen och dess historia av Ferrari Classiche – Ferraris avdelning för deras historiska fordon.
Denna Ferrari 250 GT LWB California är en av världens mest eftertraktade Ferrari-bilar, vilket reflekteras i priset.
Bilen i fråga såldes efter auktionens slut, till ett uppskattat värde på över 200 miljoner kronor.
Värdet grundar sig i bilens historia, skick, exklusivitet och intresse. Europeiska sportbilar från 50- och 60-talet är bombsäkra investeringar, förutsatt att man har nog med kapital för att ge sig in i den arenan.
Läs även: Ovärderlig Ferrari på Volvo 740-ställ
Läs även: En svensk Mercedes 540K med magisk historia
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.