Dagens PS

Ferrari – okänd svensk var en av de första tävlingsförarna

Valdemar Stener i Djurgårdsloppet
Färila-sonen Valdemar Stener blev mannen som tog Ferrari till Sverige. Och han gjorde det mycket framgångsrikt. (Foto: fam Stener)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 08 sep. 2024Publicerad: 05 sep. 2024

Historien om Ferrari del 2: Snart efter att Enzo Ferrari lyckats samla ihop kapital att bygga sina egna bilar, hamnade en av förstlingarna i Sverige.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här är den andra delen i en serie om fem artiklar som belyser olika delar av Ferraris fantastiska historia.

Här kan du läsa del 1.

Scuderia Ferrari hade genomlevt ett mycket framgångsrikt 1930-tal med mestadels Alfa-Romeo bilar i stallet. Men Enzo Ferrari bar på en dröm, så mycket större än bara ett racing stall.

Han skulle bygga sig sin egen bil.

Det skulle inte bli något som alla det andra. Bilen som skulle bära hans efternamn och ha hans symbol, den stegrande svarta hästen, på en gul bakgrund – färgen från hans hemstad Modena.

Effektiv motor

Bilen skulle inte bara vara snabb. Den skulle också ha en V12 motor mellan framhjulen. En V12-motor som på bara två liters cylindervolym skulle kunna leverera hästkrafter nog att hänga med i de allra snabbaste sportbilsklasserna.

Ferraris motorkonstruktör Colombo i mitten.
Gioacchino Colombo (i mitten) var mannen som tog fram den fantastiska V12-motorn till Enzo Ferraris nya bil. (Foto: WikiCommons)

Ferraris nya motor var ett mästerverk och lite av en anfader till alla V12-maskiner som Ferrari sedan dess har byggt.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Samlat kapital

1947 var det dags.

Han hade lyckats få ihop så pass mycket kapital att han både kunde börja bygga den nya motorn men också börja bygga sina egna nya bilar.

En av de tidigaste modellerna kom han att kalla Ferrari 166mm Barchetta. En två sitsig sportbil som byggdes i en liten serie om ett 30-tal bilar.

Valdemar Stener med kaffet i högsta hurr.
Valdemar Stener var trävaruhandlaren som tog den första Ferrarin till Sverige. (Foto: Bilsportarvet)

En av bilarna av de 30, var den med chassinummer 14. Bilen köptes ny av holländaren Herman Roosdorp för att 1951 säljas till den ganska så okände svenska föraren Valdemar Stener.

Bilen kom med detta att bli den första Ferrarin i Skandinavien, men har sedan dess följts av en stor mängd andra Ferrari-bilar.

Ingen kändis

Valdemar Stener var långt ifrån en kändis i racingvärlden, men hade med god entreprenörsanda och idogt arbete, lyckats spara ihop en ganska så rörlig förmögenhet.

ANNONS

Steners intresse hade fastnat för allt som rör sig med motor. Med hans flygplan, ett tyskt skolflygplan av märket Klemm 35, gjorde han sig bland annat känd med genom att göra 50 loopingar i rad över den lilla hembyn Färila i Hälsingland.

Stener i full fart i Helsingfors
Valdemar Stener i full fart med sin första Ferrari i Djurgårdsloppet i Helsingfors.

Men det var bilar som kom att bli hans stora intresse.

I garaget passerade under åren många av dåridens bilgiganter, men det var när han köpte Herman Roosdorps Ferrari 166mm Barchetta som det tog fart ordentligt på banan.

Lackades blå och gul

Den nyinköpta Ferrarin lackades med blå basfärg och kläddes sedan med gula stripes. I denna kostym ställde sedan Valdemar upp i många isbanelopp under vintern och vann ofta i de lopp som gick ikring hans hembygd.

Valdemar Steners internationella karriär tog fart med seger i Djurgårdsloppet i Helsingfors och detta gav mersmak. Tillsammans med den nyblivne svenske Ferrari-agenten Tore Bjurström, for de båda herrarna ned till Tyskland och Nürburgring.

Renoverad Ferrari-klassiker
Steners 166mm Barchetta är inte längre gul och blå, utan har fått sin röda färg åter och är idag i ett mycket gott skick. (Foto: WIkiCommons)

Innan loppet byttes motorn till en ny och mindre V12:a från en F2-bil. Och sålunda utrustad, nådde han en 4:e plats i loppet.

ANNONS

Bilen såldes

1957 sålde Valdemar Stener sin framgångsrika Ferrari och andra bilar, bland annat tre andra Ferraris, följde.i hans garage.

Ferrari 500 Mondial
Även denna bil, som just såldes på auktion i USA, har en gång ägts av Valdemar Stener. (Foto: RM Sotheby’s)

I dag finns tre av Valdemar Steners Ferraribilar bevarade, varav hans 500 Mondial från 1954 nyligen såldes på RM Sotheby’s auktion i Monterey i USA för drygt 30 miljoner kronor.

Undrar hur många gånger släkten undrat varför ingen av Valdemars bilar sparades till framtiden?

Valdemar Steners fyra Ferraris var:

  • Ferrari 166mm bacchetta 1949, nr 0014M
  • Ferrari 340 mm (America 1952, nr 0238A
  • Ferrari 500 Mondial Spider 1954, nr 0408MD
  • Ferrari 375 mm Spyder 1953, nr 0666AM

Läs mer om auktionen i Monterey här. Dagens PS.

Mer om Ferrari här:
Ferrari – historien bakom den stegrande hingsten. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]