Historien om Ferrari del 2: Snart efter att Enzo Ferrari lyckats samla ihop kapital att bygga sina egna bilar, hamnade en av förstlingarna i Sverige.
Ferrari – okänd svensk var en av de första tävlingsförarna
Mest läst i kategorin
Det här är den andra delen i en serie om fem artiklar som belyser olika delar av Ferraris fantastiska historia.
Scuderia Ferrari hade genomlevt ett mycket framgångsrikt 1930-tal med mestadels Alfa-Romeo bilar i stallet. Men Enzo Ferrari bar på en dröm, så mycket större än bara ett racing stall.
Han skulle bygga sig sin egen bil.
Det skulle inte bli något som alla det andra. Bilen som skulle bära hans efternamn och ha hans symbol, den stegrande svarta hästen, på en gul bakgrund – färgen från hans hemstad Modena.
Effektiv motor
Bilen skulle inte bara vara snabb. Den skulle också ha en V12 motor mellan framhjulen. En V12-motor som på bara två liters cylindervolym skulle kunna leverera hästkrafter nog att hänga med i de allra snabbaste sportbilsklasserna.
Ferraris nya motor var ett mästerverk och lite av en anfader till alla V12-maskiner som Ferrari sedan dess har byggt.
Senaste nytt
Samlat kapital
1947 var det dags.
Han hade lyckats få ihop så pass mycket kapital att han både kunde börja bygga den nya motorn men också börja bygga sina egna nya bilar.
En av de tidigaste modellerna kom han att kalla Ferrari 166mm Barchetta. En två sitsig sportbil som byggdes i en liten serie om ett 30-tal bilar.
En av bilarna av de 30, var den med chassinummer 14. Bilen köptes ny av holländaren Herman Roosdorp för att 1951 säljas till den ganska så okände svenska föraren Valdemar Stener.
Bilen kom med detta att bli den första Ferrarin i Skandinavien, men har sedan dess följts av en stor mängd andra Ferrari-bilar.
Ingen kändis
Valdemar Stener var långt ifrån en kändis i racingvärlden, men hade med god entreprenörsanda och idogt arbete, lyckats spara ihop en ganska så rörlig förmögenhet.
Steners intresse hade fastnat för allt som rör sig med motor. Med hans flygplan, ett tyskt skolflygplan av märket Klemm 35, gjorde han sig bland annat känd med genom att göra 50 loopingar i rad över den lilla hembyn Färila i Hälsingland.
Men det var bilar som kom att bli hans stora intresse.
I garaget passerade under åren många av dåridens bilgiganter, men det var när han köpte Herman Roosdorps Ferrari 166mm Barchetta som det tog fart ordentligt på banan.
Lackades blå och gul
Den nyinköpta Ferrarin lackades med blå basfärg och kläddes sedan med gula stripes. I denna kostym ställde sedan Valdemar upp i många isbanelopp under vintern och vann ofta i de lopp som gick ikring hans hembygd.
Valdemar Steners internationella karriär tog fart med seger i Djurgårdsloppet i Helsingfors och detta gav mersmak. Tillsammans med den nyblivne svenske Ferrari-agenten Tore Bjurström, for de båda herrarna ned till Tyskland och Nürburgring.
Innan loppet byttes motorn till en ny och mindre V12:a från en F2-bil. Och sålunda utrustad, nådde han en 4:e plats i loppet.
Bilen såldes
1957 sålde Valdemar Stener sin framgångsrika Ferrari och andra bilar, bland annat tre andra Ferraris, följde.i hans garage.
I dag finns tre av Valdemar Steners Ferraribilar bevarade, varav hans 500 Mondial från 1954 nyligen såldes på RM Sotheby’s auktion i Monterey i USA för drygt 30 miljoner kronor.
Undrar hur många gånger släkten undrat varför ingen av Valdemars bilar sparades till framtiden?
Valdemar Steners fyra Ferraris var:
- Ferrari 166mm bacchetta 1949, nr 0014M
- Ferrari 340 mm (America 1952, nr 0238A
- Ferrari 500 Mondial Spider 1954, nr 0408MD
- Ferrari 375 mm Spyder 1953, nr 0666AM
Läs mer om auktionen i Monterey här. Dagens PS.
Mer om Ferrari här:
Ferrari – historien bakom den stegrande hingsten. Dagens PS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.