Ferrari har lanserat sin första virtuella racingbil, Vision Gran Turismo, som ska debutera i TV-spelet Gran Turismo 7. Den nya modellen kombinerar framtiden med historieböckerna.
Ferrari börjar med TV-spel
Mest läst i kategorin
Den nya modellen visades upp under Gran Turismo VM-finalerna i Monte Carlo.
Nytt möter gammalt
Ferrari Vision Gran Turismo markerar slutet på märkets 75-årsjubileum för deras första racingbil – 125 S, som rullade ut ur fabriken i Maranello 1947; av den anledningen har den nya virtuella racingbilen siffran 75 på sidan.
Bilens futuristiska design har inslag från märkets prototypracingbilar från 1960- och 70-talet.
Inte nog med att bilen ger sig in i simulator-racing-svängen med ett nytt designspråk, men det visar även på en ny riktning för Ferraris framtida bilar.
Modern drivlina
Vision Gran Turismo har samma V6-motor som i 499P som vi beskådade i Italien några veckor sedan, dock i kombination med tre elmotorer.
Det är även samma motor som man finner i 296 GTB, 296 GTS och 296 GT3.
I Gran Turismo-utförande pumpar den ut 1 030 hästkrafter och 1 100 newtonmeter, med ytterligare 326 hästkrafter från de tre elmotorerna.
Till skillnad från 499P måste Vision Gran Turismo inte följa några särskilda tävlingsreglementen.
Ferrari Vision Gran Turismo har rikligt med prestanda
Den väger 1 250 kilogram och har en viktfördelning om 43,5/56,5 procent. Kraften går ner i backen via en 8-stegad F1-dubbelkopplingslåda.
Toppfarten är 350 kilometer i timmen medan 0 till 100 avverkas på under 2 sekunder och 200 uppnås på under fem sekunder.
Ferrari har även sett till att ljudbilden matchar bilen, en viktig aspekt när man kör för fulla muggar i den virtuella världen. Italienarna påstår att bilen i spelet återspeglar den spänning som en tvättäkta Ferrari-bil erbjuder.
Vision Gran Turismo är en hybrid och använder sig av elektrisk boost samt regenerering hämtad från Ferraris F1-stall.
Bilen kommer att finnas tillgänglig för alla Gran Turismo 7-spelare från den 23 december. Det kommer även finnas en 1:1-modell att beskåda på Ferraris museum i Maranello till och med mars 2023.
Läs även: Så ska Ferrari dominera Le Mans
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.