Ferrari 296 GTB är den första bilen med en V6-motor från företaget på decennier. Den är dessutom en hybrid med en elmotor – tillsammans ger motorerna 830 hästkrafter.
Ferrari 296 GTB – hybrid med 830 hästkrafter
Mest läst i kategorin
Nya Ferrari 296 GTB (Gran Turismo Berlinetta) är den senaste laddhybriden från supermärket. Till skillnad från SF90 Stradale har den en elmotor i stället för tre, och en V6-motor i stället för en V8.
Den beskrivs av Ferrari själva som den första “sexcylindriga motorn installerad i en bil för vägar med det stående hästmärket på”.
Rekord per liter för produktionsbil
Motorn är på 2,9 liter (avrundat nedåt av Ferrari, den är specifikt på 2992 kubikcentimeter). Bensinmotorn levererar 663 hästkrafter, vilket ska vara rekord per liter för en produktionsbil. V6:an komplementeras med elmotorn på 167 hästkrafter på bakaxeln. När motorerna arbetar tillsammans kommer Ferrari 296 GTB upp i 830 hästkrafter och ett vridmoment på 740 newtonmeter.
Bilen har en toppfart över 330 kilometer i timmen och har en torrvikt på 1 470 kilo. Accelerationen 0-100 km/h görs på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,3 sekunder.
Kan köra på bara el i 25 kilometer
En nyhet för Ferrari är att turbon placeras mellan cylindrarna som har en lutning på 120 grader, vilket ger ett mer kompakt block där turbon blir mer effektiv.
Elmotorn kan också driva bilen helt på egen hand med bakhjulsdrift, med en räckvidd på 25 kilometer innan den behöver laddas eller V6:an aktiveras. Med enbart elmotorn begränsas topphastigheten till 130 kilometer i timmen. Batteriet är på 7,45 kWh.
Fyra körlägen
Fyra körlägen erbjuds via en ‘eManettino’ -omkopplare på ratten: eDrive (endast eldrift), Hybrid, Performance och Qualify, var och en med olika grader av elmotorns inblandning och regenerativ bromsfunktion.
Priserna ligger på 269 000 euro och uppåt i Italien, motsvarande nästan 3 miljoner svenska kronor, skriver den brittiska motorsajten Autocar.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.