Dagens PS

Ferrari 250 GT SWB kan slå auktionsrekord

Ferrari 250 GT SWB California Spider, som kan komma upp i 233 km/h och kan accelerera från 0 till 100 km/h på sju sekunder. (Foto: Remi Dargegen, RM Sotheby's)
Ferrari 250 GT SWB California Spider, som kan komma upp i 233 km/h och kan accelerera från 0 till 100 km/h på sju sekunder. (Foto: Remi Dargegen, RM Sotheby's)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 juli 2024Publicerad: 19 juli 2024

Ferrari 250 GT SWB California Spider har samma färger och samma motor som när den lämnade fabriken. Vissa Ferraris är helt enkelt lite viktigare än andra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ta till exempel 1960 250 GT SWB California som RM Sotheby’s auktionerar ut under årets Monterey Car Week. Vilken som helst av dessa öppna skönheter skulle dra till sig intresse, men denna är faktiskt den absolut första som byggdes.

Genèvesalongen 1960

250-serien är en av de mest legendariska i Ferraris historia. Mellan 1952 och 1964 släppte företaget 21 olika 250-modeller – sju för tävlingsbanor och 14 för allmänna vägar. Av dessa är “Cali Spider” kanske den mest uppskattade. Tack vare sin kraftfulla V-12 och en design från Pininfarina som är en av de vackraste bilkarosserna någonsin.

1960 Ferrari 250 GT SWB California Spider nu på auktion. (Foto: Remi Dargegen ©2024 Courtesy of RM Sotheby's)
1960 Ferrari 250 GT SWB California Spider nu på auktion. (Foto: Remi Dargegen ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s)

Roadstern, som byggdes specifikt för USA, debuterade 1957 som en långhjulsbasmodell (LWB), men det var inte förrän SWB-modellen debuterade 1960 som det blev klart hur speciell den var. Detta exemplar är inte bara det första som rullade av linjen. Det är faktiskt bilen som användes för att introducera modellen för världen på Genèvesalongen 1960.

John Gordon Bennet ursprunglig ägare

Endast 56 exemplar av 250 GT SWB California Spider byggdes av Scaglietti under de tre produktionsåren. Det första av dessa, chassi 1795 GT, är lackerat i en glansig Grigio. Tvådörrsbilen hade en röd läderinteriör i Genève men återvände till fabriken och fick svart läderklädsel innan den levererades till sin ursprungliga ägare. Den brittiske racerföraren John Gordon Bennet. Sex och ett halvt decennium senare ser bilen identisk ut som när den lämnade fabriken för andra gången.

1960 Ferrari 250 GT SWB California Spider nu på auktion. Den kan nog gå en bit till. (Foto: Remi Dargegen ©2024 Courtesy of RM Sotheby's)
1960 Ferrari 250 GT SWB California Spider nu på auktion. Den kan nog gå en bit till. (Foto: Remi Dargegen ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s)
ANNONS

Förutom sin ursprungliga kaross har chassi 1795 GT sin ursprungliga motor, växellåda och bakaxel. Motorn är en tävlingsspecifik Tipo 168, en 3,0-liters V-12 som producerar 263 hk. Det kanske inte låter så mycket med dagens mått mätt, men när man betänker att 250 GT SWB California Spider väger runt 950 kilo, är det mer än tillräckligt.

Ferrari 250 GT SWB kan slå rekord

Den första 250 GT SWB California Spider ska auktioneras ut under RM Sotheby’s årliga Monterey Car Week-auktion, som pågår från torsdag 15 augusti till lördag 17 augusti. Inte överraskande har auktionshuset höga förväntningar på bilen. Den beräknas gå för mellan 160 miljoner och 180 miljoner kronor, vilket skulle kunna göra den till en av de dyraste bilarna som någonsin sålts på auktion.

Du kan försöka köpa bilen här.

Ferrari utplånade 400 000 kopior

Ferrari krossade över 13 000 bälten, 872 förfalskade skalmodeller och 57 503 plånböcker. Ferrari skyddar sitt varumärke hårt. Förra året förstörde de över

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS