Med modellen 12Cilindri fokuserar inte bara Ferrari på sitt fantastiska motorarv. Den nya bilen är även klivet in i en ny era för bolaget.
Ferrari 12Cilindri: Välkommen till en ny röd värld
Mest läst i kategorin
Att ekonomin har gått strålande hos Ferrari de senaste åren, har inte varit någon hemlighet. Bilarna med den stegrande hingsten har sålt som smör över hela världen och utveckling för bolaget har varit fantastisk.
Med mycket pengar på fickan har Ferrari råd att hantera trenderna i bilvärlden lite som de vill.
När resten av bilvärlden tvekar om vilken väg de ska gå för att möta framtidens krav från kunder och myndigheter, tar sig Ferrari friheten att ta alla vägar. Samtidigt.
Att bensinmotorn är på väg ut och att stora dylika, som deras egna 12-cylindriga maskin, skulle tillhöra dåtiden – det är ett ära som Ferraris ledning inte alls tänker lyssna på.
En bas i bygget
V12:an är ju en del i bolagets ryggrad. Det är på ljudet av den som de byggt mycket av den oslagbara image som finns runt Ferrari-märket idag.
Och att döda den, skulle vara som en del av en harakiri.
Nej, V12:an får vara kvar. Så är det bestämt. Men tro för all del inte att ledningen försöker runda de allt hårdare miljökrav som idag ställs på bilbranschen.
Motorn i nya Ferrari 12Cilindri är den gamla klassiska V12:an i själ och grund. Men nu totalt genom- och omarbetad så den i dag klarar alla nu befintliga miljökrav i hela världen.
“Så får vi sedan se vad som händer i framtiden”, som Ferraris försäljningschef Enrico Galliera så fatalistiskt uttrycker sig.
Motorn har inte bara blivit miljövänligare. Samtidigt som den setts över har inte ingenjörerna kunnat låta bli att skruva upp den, så att den numera står i en klass för sig i Ferraris historia.
Med hela 819 hästkrafter att plocka från, är den nya motorn den starkaste som Ferrari någonsin satt i en serieproducerad bil. Och bilen som den nu sitter i, “öppnar ett nytt kapitel i märkets historia”, enligt Enrico Galliera.
Senaste nytt
Ingen nostalgi
Bilen är inte på något sätt nostalgisk. Den ersätter rakt av 812 Superfast och gör det med en tydlig riktning framåt.
Karossen är rentvättat från kurviga och fjäskande linjer. En ny, ren och avskalad design visar åt vilket håll som framtidens bilar kommer att styras designmässigt.
Tydligt markerade hjulhus, skarpa avslut i både för och akter samt en stor och mörktonad ruta över bilens bakdel.
Att framtiden hos Ferrari inte stavas nostalgi – det framgår tydligt.
Redan från start släpps bilen i en coupé-version och en öppen Spider. Prislappen för den förstnämnda landar i trakterna mellan 4,5 och 5 miljoner kronor och för den öppna Spidern någon miljon där utöver.
Läs gärna också om Mercedes utmanare. Dagens PS.
Läs mer om den nya bilen här på Autocar
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.