Cupra är Seats mer prestandastinna syskon. Toppmodellen stavas VZ5 och är bestyckad med en femcylindrig motor under huven, snodd direkt från Audi. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Cupra Formentor VZ5.
Femcylindriga Cupra Formentor VZ5 är en vilding
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare testat Cupra Formentor VZ5 i Rovaniemi i norra Finland. Då rastade vi den på finska skogsvägar och frusna sjöar. Denna gång har vi emellertid testat bilen på hemmaplan.
Vanliga VZ5 är begränsad till 7 000 bilar. Vi fick testa Taiga-varianten, begränsad till endast 999 exemplar. Det enda som utmärker den är den Taiga-grå lacken och matchande skalstolar.
En femhelvetes pjäs under huven
Femman i modellbeteckningen avslöjar hur många cylindrar som döljer sig under huven. Pjäsen är tagen direkt från Audi RS 3 men nedtrimmad från 400 till 390 hästkrafter.
Utseendemässigt gäller det att man är släkt med Sherlock Holmes för att se skillnaderna jämte ordinarie Formentor VZ som nöjer sig med en fyrcylindrig motor och 300 häsar.
VZ5 får andra bromsar, fälgar och huv. Dessutom är bilen lite lägre, man hittar kolfiber både fram och bak, det står VZ5 på bagageluckan och utblåsen ser annorlunda ut.
Cupra Formentor VZ5 är en mångsidig spanjor
Att ratta till vardags är Formentor VZ5 väldigt timid. Den är bekväm, lättkörd och i komfortläget är det ingenting som avslöjar de 390 hästkrafterna under huven.
Den upplevs stundtals som lite trög men om man utforskar golvet med hjälp gaspedalen möts man av en rejäl dos prestanda.
I Cupra-läget förvandlas Formentors karaktär rejält. Lite som den där kompisen som inte vill gå ut först men som sedan är den sista att gå hem när han fått i sig ett par glas. Ljudbilden blir mer aggressiv och bilen vaknar till liv på ett annat sätt.
Även i Cupra-läget är Formentor oerhört tillmötesgående och den går att köra ordentligt utan att göra bort sig.
Dess förmåga att ta sig an valfri kurva i valfri hastighet är imponerande. Det är en fråga om att se till att potentiella kunder inte gör bort sig.
Konsten att sladda
Just Torque Vectoring-funktionen innebär att Formentor VZ5 har ett driftläge, samma som man finner i både Audi RS3 och Volkswagen Golf R.
I korta drag innebär det att den kan få Formentor att bli bakhjulsdriven.
Vi fick möjlighet att testa systemet på en stor asfaltsplan i München i samband med vår provkörning av Cupras elektriska standardvagnsbil – Cupra e-Racer.
Det som krävs är att man sätter bilen i driftläget, något som följs av ett varningsmeddelande där det framgår att systemet inte lämpar sig för allmän väg.
Därefter är det bara att växla med paddlarna – förslagsvis till tvåan i 40 kilometer i timmen – följt av att man svänger tvärt och mosar gaspedalen. Resultatet är att bakändan dansar ut likt en gokart och VZ5 är sanslöst lättmodulerad.
Systemet är väldigt effektivt och enkelt att använda. Det får dessutom den som sitter bakom ratten att känna sig som ett rallyproffs, även om det är bilen som sköter allt det knepiga.
Det är en rolig funktion, frågan är bara hur ofta man skulle vilja utsätta sin egen bil för drifting.
Summan av kardemumman
Cupra Formentor VZ5 är det jag föreställer mig att Cupras ledning vill att märket ska vara. Den är hetlevrad, prestandastinn och upplevs som väldigt speciell.
Inte nog med att den är snabb rakt fram, den uppträder lekfullt även på landsväg men främst på bana. Med det sagt är Formentor VZ5 det man vill att alla modeller från märket ska vara, lite loco.
Högsta Växelns helhetsintryck av Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey
Slutbetyg: 4/5
Cupra Formentor VZ5 är det man förväntar att märket ska vara. Den upplevs som väldigt speciell och även om den har tydliga kopplingar till exempelvis Audi RS3, känns det ändå som att Cupras ingenjörer har fått ta ut svängarna lite.
Formentor VZ5 känns riktigt genomarbetad och är en härlig kontrast till de lite mer alldagliga modeller som märket erbjuder. Just Taiga Grey-varianten passar dig som vill ha en lite mer unik bil och som gillar färgen på lacken.
Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey (2022)
Motor: 2,5-liters, rak 5:a, 390 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 608 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4468/1852/1505 mm
Pris: från 694 900 SEK
Läs även: Provkörning av Audi RS3
Läs även: Provköring av Cupra e-Racer
Läs även: Provkörning av Cupra UrbanRebel Racing
Läs även: Recension av Cupra Formentor VZ
Läs även: Recension av Cupra Formentor PHEV
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.