Elektrifieringen fortskrider världen över, men går snabbare på vissa håll än andra. I grannlandet Norge är man exempelvis världsledande medan antalet elbilar i exempelvis Centralafrikanska republiken är ungefär noll.
Fem länder där du inte visste att det fanns elbilar
Mest läst i kategorin
Men vad finns det för länder där mängden elbilar på marknaden ökar?
Vi har listat fem sådana exempel där det inte finns särskilt många elektriferade bilar men där utvecklingen sakta men säkert går framåt.
Elbilar på flera världsdelar
Under 2022 var 33 procent av de elbilar som registrerades på den svenska marknaden helt elektriska. Det är bland den högsta andelen i världen, särskilt om man jämför med länderna på den här listan.
Med det sagt går utvecklingen framåt lite överallt.
Senaste nytt
Brasilien
Under 2021 såldes det cirka 35 000 elbilar på den brasilianska marknaden. Det finns en rad incitament i det sydamerikanska landet i form av skattelättnader och liknande.
De mest populära elbilarna i landet är Nissan Leaf, Porsche Taycan och Volvo XC40 Recharge.
Costa Rica
Pura Vida – rent liv på svenska – är Costa Ricas slogan, något som minst sagt går hand i hand med elbilar, åtminstone sett till utsläpp, något lokalbefolkningen har anammat.
Det finns en rad aktörer på den costaricanska marknaden som exempelvis Audi, BMW, BYD, Maxus, Nissan, Tesla och Yudo. Landet är det mest högst andel elbilar i regionen.
Nordkorea
Den nordkoreanska bilindustrin är väldigt märklig, inte minst på grund av en rad sanktioner.
Med det sagt kryllar det bland annat av kinesiska bilar på den nordkoreanska marknaden, varav några faktiskt är helt elektriska. Exakt hur många det rör sig om är emellertid omöjligt att veta.
Sydafrika
Under 2022 var ungefär 0,08 procent av de bilar som registrerades i Sydafrika elektriska. Aktörer som Audi och BMW säljer elbilar där man det är knappast fordon som tilltalar den stora sydafrikanska massan. Även en hög brist på el ställer till det.
Uruguay
Uruguay har en rad incitament för att driva försäljningen av elektrifierade bilar och landet, som är ungefär en tredjedel så stort som Sverige, har 68 laddare i landet.
Det kryllar av kinesiska aktörer och 98 procent av elen kommer från förnyelsebara källor, något som gör landet till ett vettigt elbilsland. Med det sagt är bara 1,2 procent av bilarna som säljs i Uruguay eldrivna.
Läs även: Indier väljer bort elbilar
Läs även: Kina står för 60 procent av världens elbilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.