CNBC begav sig till Ferraris huvudkontor i Maranello, Italien för att fråga vd Benedetto Vigna om vad som ligger bakom Ferraris framgångar.
Fem hemligheter bakom Ferraris framgångar
Mest läst i kategorin
I lyxvärlden anses Hermès vara guldstandarden. Försäljningen ökar med tvåsiffriga tal trots nedgångar för andra lyxföretag. Rika kunder kan köpa en Birkin 25 för cirka 116 000 kronor och sälja den samma dag för över 240 000 kronor.
Hermès aktie har stigit med 13 procent i år, medan LVMH:s aktier står stilla och Kerings har sjunkit med 18 procent.
Men ett företag har kört förbi Hermès när det gäller tillväxt och varumärkesstatus – Ferrari.
Värderat till över 788 miljarder
I år överträffade Ferrari för första gången Hermès som det mest värdefulla lyxföretaget mätt i aktiemultipel.
Ferraris aktie handlas nu till 50 gånger vinsten, jämfört med 48 för Hermès och 23 för LVMH. Ferrari debuterade på New York-börsen till 630 kronor per aktie 2015 och handlas nu för 4 300 kronor per aktie.
Företaget är värderat till över 788 miljarder kronor, jämfört med Ford och General Motors som tillverkar miljontals bilar varje år. Ferrari producerade endast 13 663 bilar förra året.
Ferrari är inte ett traditionellt lyxföretag.
Det tillverkar bilar, har ett racingteam, ett varumärkesföretag och andra verksamheter som skiljer sig från Hermès sjalar och sandaler. Men både Ferrari och Hermès upptar toppen av prispyramiden och drar nytta av ökningen av globala rika.
Senaste nytt
CNBC ställde frågor om framgångarna
För att förstå vad som gör Ferrari till ett lyxmärke reste CNBC till Ferraris huvudkontor i Maranello, Italien, för att intervjua företagets vd Benedetto Vigna. Vigna, som tidigare arbetat inom halvledarindustrin, utnämndes till Ferraris vd 2021. Hans utnämning signalerade att teknologi skulle vara centralt för Ferraris tillväxt.
I en intervju talade Vigna om den kommande elektriska Ferrarin, hållbarhet och den globala efterfrågan på Ferraris.
Här är fem viktiga insikter:
1. Svår att få tag på
Ferrari och Hermès säljer mindre än vad marknaden efterfrågar. Väntetiden för en Ferrari är nu upp till tre år.
“Vi måste vara trogna vår grundares strategi, vilket är att alltid sälja en bil mindre än vad marknaden efterfrågar”, säger Vigna.
2. Låt känslor styra
Ferrari är ett lyxföretag eftersom det levererar en unik produkt som ansluter till människors emotionella sida.
“Vi gör ingen användbar produkt. Vi gör en emotionell produkt”, säger Vigna.
3. Prissättningens konst
Priset på varje modell fastställs en månad före lanseringen genom att köra bilen och dela känslorna. Dagens instegsmodell, Roma, börjar på 2,9 miljoner kronor, eller 40 procent mer än 2012 års billigaste modell.
Begränsade utgåvor som SP3 Daytona börjar på 24 miljoner kronor.
4. Vägen till VIP-status
Precis som Rolex och Hermès har Ferrari långa väntelistor. För att få tillgång till nya och begränsade modeller måste kunder börja med att köpa enklare modeller och visa lojalitet.
5. Nöjda anställda ger nöjdare kunder
Vigna har infört program för aktieägande bland anställda och låtit dem köra Ferrari för att öka motivationen.
“Människorna är företagets centrum. Om du ger aktier känner de sig som ägare”, säger Vigna.
Ferraris framgång bygger på knapphet, känslor och exklusivitet. Detta skiljer dem från andra och gör dem till ett ledande lyxmärke.
Italiens mest attraktiva arbetsgivare avslöjad
En ny undersökning har grävt fram den mest eftertraktade arbetsplatsen i Italien. Baserat på preferenser från potentiella anställda och en bedömning av
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.