Dagens PS

Fem familjebilar med massiva motorer

Lamborghini LM002 på vägen
Lamborghini är inte intresserade av att tillverka bilar med färre än åtta cylindrar. (Foto: Lamborghini)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 29 juli 2022Publicerad: 29 juli 2022

Som en konsekvens av strängare utsläppskrav har elbilarna gjort intåg och biltillverkarna strävar efter mindre motorer. För inte överdrivet många år sedan var dock verkligheten en annan och bilindustrin hade som mål att tillverka så stora motorer som möjligt och sätta i till synes helt vanliga bilar. Här följer en lista på fem familjerbilar med massiva motorer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

1. Audi Q7 V12 TDI

Motor: 6-liters V12, diesel
Prestanda: 500 hk / 1000 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 5,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Tillverkningsår: 2008–2012

Tolvcylindriga motorer ses ofta som bilvärldens crème de la crème. Men då i bensinutförande.

En tolvcylindrig dieselmotor är i stället något man förväntas hitta i en stridsvagn eller ett lokomotiv.

”Halte mein Bier” utbrast Audi när de år 2008 visade upp Q7 försedd med en V12-dieselmotor, ett år efter de var den första tillverkaren att vinna Le Mans med en dieselbil.

Timingen kunde dock inte ha varit sämre – 2008 var samma år som den värsta finansiella krisen sedan 30-talet slog till.

Audi Q7 V12 TDI var utvecklad med USA i åtanke, men dit kom den aldrig.

Bilen hade kolfiberkeramiska bromsar som standard. Audi lade ner produktionen efter bara några år och färre än tio bilar såldes nya i Sverige.

Vi provkörde den för ett antal år sedan.

ANNONS

Foto: Audi

 2. Lamborghini LM002

Motor: 5,2-liters V12, bensin
Prestanda: 426 hk / 500 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Tillverkningsår: 1986–1993

Skrivet av Karl Cajmatz.

Rambo-Lambon är knappast okänd bland bilintresserade. Den är praktiskt taget Lamborghinis svar på Hummer H1, och således svår att hemlighålla.

Ursprunget är nog mer höljt i dunkel. LM002 föregicks av prototyperna Cheetah respektive LM001, och är resultatet av tillverkarens misslyckade satsning på militärfordon.

Föregångarna hade jänkar-åttor monterade i mitten, något som försämrade offroad-egenskaperna.

När ingen ville satsa sina soldaters liv på funktionsdugligheten hos ett fordon från en italiensk superbilsmakare, vände sig Lamborghini till excentriska privatpersoner.

Motorrummet flyttades fram och fylldes med V12:an från Countach.

ANNONS

Tanken rymde hela 169 liter, vilket betyder att den i dag skulle kosta närmare 3 500 spänn att fylla.

Lamborghini LM002 delade motor med Countach. (Foto: Lamborghini)

3. Volkswagen Touareg W12

Motor: 6,0-liters W12, bensin
Prestanda: 450 hk / 600 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Tillverkningsår: 2005–2010

Under början av 2000-talet var Volkswagen-gruppen en helt galen organisation.

De introducerade modeller som Bugatti Veyron, och de monterade kolossala motorer i allt de kunde lägga vantarna på, något denna lista är ett praktexempel på.

Volkswagen Touareg W12 var tänkt att tillverkas i en begränsad upplaga om 500 bilar.

330 skulle till oljelandet Saudiarabien medan resten skulle till Europa. Vissa bilar hamnade dock i Kina men inte en enda såldes i USA.

Beslutet att inte längre göra den till en limiterad modell togs och den är således inte så ovanlig som man kan tro.

ANNONS

W12-motorn återfinns i allt från en rad Bentley-modeller – däribland Bentayga – konceptbilar som Volkswagen W12, Phaeton, och även bilar som Spyker C12.

Nypriset idag för en Touareg W12 hade varit 1,3 miljoner kronor.

4. Ford Excursion

Motor: 6,8-liters V10, bensin
Prestanda: 314 hk / 576 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 11 sekunder
Toppfart: 153 km/h
Tillverkningsår: 2000–2005

Om du inte vet vad preventivmedel är kanske en Ford Excursion är något för dig.

Med upp till nio sittplatser, ett bagageutrymme på 1359 liter med alla platser, en längd på nästan sex meter och en bensintank på 167 liter är det den största suven som det amerikanska märket någonsin har tillverkat.

Den kolossala 6,8-liters V10:an till trots är prestandan i paritet med en elsparkcykel.

Modellen baseras på pickisen Ford Super Duty och i Sverige kräver den C-behörighet på körkortet.

I USA sålde den till en början bra, men mot slutet var det en annan femma vilket bidrog till att modellen sedermera lades ner.

ANNONS

Foto: Ford

5. BMW M5 (E61)

Motor: 5,0-liters V10, bensin
Prestanda: 507 hk / 520 Nm
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Tillverkningsår: 2007–2010

Precis som samtliga bilar på denna lista – med undantag av Lamborghini LM002 – är BMW M5 av generationen E61 ett resultat av början av 2000-talets besatthet av att montera sjuka motorer i ordinarie bilar. Just kombi-varianten av BMW M5 såldes bara i Europa.

Av den totala tillverkningen om 20 589 bilar var endast fem procent i så kallad Touring-skepnad.

Designmässigt börjar E61 växa i redaktionens ögon och det finns inte mycket som avslöjar att den har en 5-liters V10 under huven.

Tyvärr anses motorn vara lika pålitlig som en enarmad bandit.

Foto: BMW

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]