Många verkar tro att elbilar är ett helt nytt fenomen men faktum är att de allra första bilarna minsann gick på el. Till slut var dock fossila bränslen som vann och ni vet ju hur det gick sen. Här följer därför en lista på fem elbilar du inte visste fanns.
Fem elbilar du inte visste fanns
Mest läst i kategorin
1. Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive
Tillverkningsår: 2013
Prestanda: 750 hk/1000 Nm
Räckvidd: 250 km
Inslaget från Mercedes är nog det minst obskyra och okända på listan men det gäller att man är lite nördig eller bara ett stort Top Gear-fan för att veta om dess existens.
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive tillverkades från 2013 hela vägen till, öh, 2013.
Den visades upp för första gången i samband med motormässan i Paris 2012 och lanserades drygt ett år senare.
Bilen hade fyra elmotorer – ett på vardera hjul – och med sina 750 hästkrafter och 1000 newtonmeter nådde den 100 på 3,9 sekunder.
Färre än 100 bilar byggdes till ett astronomiskt högt pris – från motsvarande 4 500 000 SEK – och den är således ruskigt ovanlig.
2. Fiat Panda Elettra
Tillverkningsår: 1990 – 1998
Prestanda: 12 – 23 hk
Räckvidd: 100 km
Fiat Panda, en italiensk folkbil vars första generation tillverkades hela vägen från 1980 till 2003 fick även den vara med om elektrifiering.
1990 kom en helt eldriven tvåsitsig variant av den älskvärda folkbilen.
Med 12 hästkrafter och en toppfart på 70 knyck var det inte prestanda som var dess paradgren, utan faktumet att den var den första massproducerade elbilen, åtminstone enligt Fiat.
1992 uppdaterades den till hela 23 hästkrafter och man bytte ut blybatterierna mot nickel.
Den uppdaterade varianten kallades, fyndigt nog, för Panda Elettra 2.
Prismässigt var den tre gånger så dyr som sitt fossildrivna syskon och 1998 gick den i graven.
3. Toyota RAV4 EV
Tillverkningsår:
Gen 1: 1997-2004
Gen 2: 2012-2014
Prestanda:
Gen 1: 67 hk, 190 Nm
Gen 2: 154 hk, 296 Nm
Räckvidd:
Gen 1: 153 km
Gen 2: 166 km
Det som utmärker Toyota RAV4 EV på listan är dels att den tillverkades i hela två generationer, dels att den var en elektrisk SUV långt före sin tid.
Första generationen, som endast såldes i USA, kom 1997 och kunde då bara leasas av företag, myndigheter och kommuner.
2003 lade Toyota ut bilen till försäljning för allmänheten och lyckades sälja alla 328 som hade öronmärkts för ändamålet. Totalt uppgick försäljningen till 1484.
Andra generationen debuterade 2012 – också bara för den amerikanska marknaden, mer specifikt i Kalifornien. 2600 tillverkades och såldes till både företag och privatpersoner.
På batterifronten hjälpte Tesla till och anda generationen RAV4 EV är således resultatet av ett samarbete mellan det amerikanska och japanska företaget.
Trots att Toyota var så tidigt ute med helt elektriska bilar, dröjde det ända tills i år för att de skulle vara igång igen.
4. Chrysler TEVan
Tillverkningsår: 1993 – 1995
Prestanda: 65 hk, toppfart 110 km/h
Räckvidd: 130 km
Chrysler TEVan tillverkades av Chrysler själva och såldes nästan uteslutande till elbolag. Den baserades på de omåttligt populära modellerna Chrysler Town & Country och Dodge Caravan.
Endast 56 bilar tillverkades till ett pris motsvarande 1,8 miljoner SEK i dagens penningvärde.
Idag finns det uppskattningsvis fyra kvar. För pengarna fick du inte mycket i termer av räckvidd och prestanda.
En andra generation utvecklades och visades upp men kom aldrig till världen.
5. Beilu BJ6490D
Tillverkningsår: 1995
Prestanda: toppfart på 92 km/h
Räckvidd: 100 km
Om du trodde att MG 5 var den första elektriska kombin så trodde du fel. Det var nämligen Beilu BJ6490D som 1995 byggdes för att visas upp på en mässa för elektriska fordon i Peking, Kina.
Den bygger på den australienska bilen Holden Commodore men har fjädringen från Toyota Hilux.
Ursprungsbilen hade en 2,2-liters motor men proppades full med batterier och en elmotor i samband med konverteringen.
Det tillverkades bara en bil som såldes till ingen mindre än Wang Chuanfu, grundaren till det kinesiska märket BYD.
Den transaktionen anses därför vara den första publika försäljningen av en elbil i Kina.
Framtidens samlarbilar
Eftersom de bilar som oftast ror hem mest stålar på auktion inte sällan har ett nostalgiskt värde för folk, är det inte orimligt att många av framtidens samlarbilar är elektriska.
Några av bilarna på denna lista lär tveklöst klättra i pris.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.