På Högsta Växeln har vi testat eller provkört cirka 1 500 bilar under de senaste åtta åren, uppdelat mellan nio våra redaktionsmedlemmar.
Topplistan: De fem dyraste bilarna vi testat
Mest läst i kategorin
Av dessa utmärker sig vissa med att ha en prislapp som lätt kan förväxlas med ett telefonnummer. Nedan följer de dyraste bilarna vi testat:
1. Bugatti Chiron Sport
Pris (vid testtillfälle): 37 000 000 SEK
Årsmodell: 2020
Testplats: Molsheim, Frankrike
I juli 2019 begav vi oss till Bugattis fabrik i Frankrike för en oförglömlig dag.
Med ingen mindre än Andy Wallace vid vår sida fick vi provköra Sport-varianten av Bugatti Chiron.
Bilen i fråga kostade hela 37 miljoner kronor, mycket tack vare dess 8-liters W16 på 1500 hästkrafter och 1600 newtonmeter.
Det finns i praktiken inget tak på vad en Chiron kan kosta eftersom Bugatti gör allt man ber om, såvida man betalar för kalaset.
Det franska märkets bilar är dessutom väldigt lyxiga och i låga hastigheter är Chiron lika lättkörd som en Volkswagen Golf.
I veckan rapporterade vi om märkets sista modell med den berömda motorn.
Se vår provkörning nedan eller läs den här.
Senaste nytt
2. Pininfarina Battista
Pris (vid testtillfälle): 31 510 000 SEK
Årsmodell: 2022
Testplats: Monterey, Kalifornien, USA
Även tvåan på listan är en bil som skryter om en rejäl dos prestanda.
Lyx är inte ett av ledorden hos Pininfarina på samma sätt som det är hos Bugatti utan fokus ligger i stället på design och en körupplevelse som heter duga.
Vid ett dragrace hade den elektriska hyperbilen Battista sopat banan med både en Chiron och en F1-bil (åtminstone till 100) medan Chiron hade dragit ifrån fältet efter cirka 350 kilometer i timmen.
Vi provkörde Pininfarina Battista förra veckan i Kalifornien och våra sinnen återhämtar sig fortfarande från upplevelsen – 0-till-100 avverkas på 1,85 sekunder – vilket är lika snabbt som man tappar hakan när man ser prislappen på över 31 miljoner kronor.
Läs vår provkörningsrapport här.
3. BMW M1
Pris (vid testtillfälle): 8 000 000 SEK
Årsmodell: 1981
Testplats: Como, Italien
Nybilspriset på en BMW M1 år 1981 motsvarar 3 miljoner svenska kronor idag. Men sedan dess har värdet ökat rejält och exemplaret vi provkörde i Italien tillhörde BMW själva.
Som väntat trissar det upp värdet på bilen ganska rejält.
För den exakta bilen vi körde ligger värdet på ungefär 8 miljoner kronor. Bilen är emellertid inte till salu utan är en bestående del av BMW:s flotta innehållande historiskt signifikanta bilar.
BMW M1 är märkets första bil med mittmotor (den andra är BMW i8) och även den första renodlade M-bilen.
4. Rolls-Royce Phantom
Pris (vid testtillfälle): 6 000 000 SEK
Årsmodell: 2019
Testplats: södra Europa
Bilvärldens Rolls-Royce är inte helt otippat nog en Rolls-Royce. Flagskeppsmodellen Phantom är nu inne på sin åttonde generation, men den andra under BMW-regi.
Vi provkörde bilen på en roadtrip från München till Bugattis fabrik i Frankrike, i samma veva som vi provkörde Chiron.
Priset på testbilen är emellertid ganska lågt för att vara en Phantom – det finns flertalet varianter som har sålts för en bra bit över 10 miljoner kronor.
Rolls-Royce är nämligen ett märke vars svar till sina kunder alltid är ”ja” innan man hinner ställa frågan.
”Ja”, ”Kan jag få elefantläder i min bil?”
5. Ford GT
Pris (vid testtillfälle): 5 500 000 SEK
Årsmodell: 2019
Testplats: Tierp, Sverige
Ford GT är en modern variant av den ikoniska 60-talsmodellen som formellt heter GT40 – 40 stod för bilens höjd i tum. 2004 kom det ännu en nytappning som hade starka band till föregångaren.
2017 kom ännu en ny Ford GT men denna gång med en avgörande skillnad – den saknar V8-motor och erbjuds i stället med en V6.
Trots det har den prestanda som sannerligen heter duga och när vi provkörde den i slutet av 2019 på Tierp Arena norr om Stockholm beskrev vi den som en Le Mans-bil för vägen.
Då skrev vi att ”Ford GT är en bil utan hud. Det finns inga skyddande lager för att skärma föraren från den råa, fulländade körupplevelsen” vilket gör den så oerhört eftertraktad.
Ford krävde att potentiella köpare ansökte om att få köpa bilen, i syfte att säkerställa att den inte såldes vidare. Det var emellertid ett initiativ som gick åt fanders.
Läs vår provkörningsrapport här.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.