Det är alltmer som pekar på att bilindustrin håller på att återhämta sig efter problematik som pandemin och halvledarbristen. Återhämtningen visar även att förbränningsmotorn kan ha nått vägs ände.
Fastställt: Förbränningsmotorn på väg att dö ut
Mest läst i kategorin
Amerikanska Bloomberg tror att den globala marknaden för förbränningsbilar toppade 2017 medan den nu genomgår en systematisk minskning.
En rejäl topp
2017 såldes det hela 86 miljoner passagerarfordon med förbränningsmotor, vilket inkluderar hybrider i stil med Toyota Prius enligt Bloombergs definition.
Samma år stod elfordon och laddhybrider för cirka 1 miljon bilar vilket motsvarar 1,16 procent av totalen.
Utvecklingen går dock framåt i rasande fart.
2022 stod fordon med förbränningsmotor för 69 miljoner bilar medan elektrifierade fordon (elfordon och laddhybrider) hade ökat tiofaldigt sedan 2017, till 10,5 miljoner fordon. Det motsvarar 15,22 procent av totalen.
Elbilar stod 2022 för närmare 11 procent av nybilsförsäljningen i hela världen förra året.
Kina leder vägen
I Kina blir det ännu tydligare – 26 procent av sålda fordon var elektrifierade under 2022, medan samma siffra i Sverige är över 50 procent.
Även i USA ser man framsteg – allt fler politiska styrmedel implementeras, något som väntas driva försäljningen rejält.
Förbränningsmotorn kan vända trenden – eller?
Frågan är huruvida trenden kan tänkas vända. Exempelvis kryllar det av utvecklingsländer där elektrifierade fordon mer eller mindre har noll procent marknadsandel.
Samtidigt växer de mer kapitalstarka marknaderna rejält – däribland Europa, USA, Kina – något som väger upp för den obefintliga försäljningen i exempelvis Afrika.
Även länder som Indien satsar på elektrifiering. Det finns även en rad projekt i Sydamerika och stora delar av Afrika.
För att trenden ska vända krävs det att förbränningsmotorn börjar att öka sin andel,vilket amerikanska Bloomberg alltså inte tror på.
Det kryllar emellertid av förbränningsbilar som rullat i tiotals år och delar av världen där folk helt enkelt inte köper nya bilar.
Det är fortfarande mycket som krävs för att elektrifieringen ska ta över helt, men det verkar onekligen peka mot det i rasande fart.
Läs även: Försäljningen av elbilar rasar – “iskallt”
Läs även: Ännu en amerikansk stat säger nej till elbilar
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.