Jaguar F-Type är britternas svar på Porsche 911. F-Type ska tilltala hjärtat snarare än hjärnan. Låt oss lägga i Högsta Växeln och vinka hejdå till en utrotningshotad art – V8:n.
Farväl V8 – med Jaguar F-Type genom Kalifornien
Mest läst i kategorin
I en tid av elektrifiering och omställning till hållbart får den konventionella förbränningsmotorn ett allt svagare fokus.
Vi har gått från större motorer till mindre, effektivare och på papper mer miljövänliga kraftkällor.
För några år sedan såldes bilar med alla möjliga olika cylinderantal och idag ser vi hur biltillverkarna även skrotar åtta cylindrar, som ersätts av sex- och fyrcylindriga prestandamaskiner.
Några bilar lever dock kvar med en V8 under huven. Jaguar F-Type är en av dessa skapelser som vill inta en särskild plats i hjärtat och attrahera de mest livliga av bilentusiaster.
Destination Kalifornien
Vi tog oss till Kalifornien i USA för att vinka hejdå till bilen i form av en roadtrip längs med kusten.
Som sällskap hade vi en F-Type utrustad med V8 som är en av de sista. 2023 blir nämligen modellens sista produktionsår innan den försvinner för att göra plats åt andra, elektriska alternativ.
Vi får hoppas att framtida modeller kan ersätta den låga, slanka och eleganta form som klär Jaguar F-Type. Personligen anser jag att den visar sin bästa och vackraste sida sedd i profil.
Senaste nytt
Försiktigt förändrad F-Type
F-Type började säljas redan 2014 men mycket är sig likt än idag. De största skillnaderna innefattar en front med en grill som har vuxit och framlyktor som har bantat.
Insidan har fått sig en uppfräschning med ett infotainmentsystem som är användbart och en digital instrumentpanel som är tydlig.
Det första man möts av när man slår på tändningen i F-Type är att fläktgallrena i mitten av instrumentbrädan sakta reser sig likt solen vid en soluppgång.
Det andra som knappast går obemärkt förbi när man trycker på startknappen är det ljuvliga muller som motorn avger.
Bekvämt motorvägslok
Jag lämnar parkeringsgaraget som ligger beläget i närheten av Los Angeles flygplats och njuter av det muskulösa morrande som F-Type bjuder på även vid normal körning.
Målet är satt några timmar söder om Los Angeles så vi rullar ut på den enorma motorväg som slingrar sig rakt genom staden.
Resan längs kusten är avslappnad. F-Type upplevs som stabil och lugn när den åttastegade automatlådan har petat i högsta växeln.
Sätena är breda och bekväma och kan ställas in i alla möjliga riktningar. Allt man rör vid, och inte rör vid, är beklätt med läder som förhöjer premiumkänslan i kupén rejält.
Ljudnivån på insidan upplevs som relativt låg och det finns tack och lov inget konstant brummande från avgassystemet i högre farter. Annat är det om man stampar gaspedalen i golvet, men mer om det senare.
Farthållaren ställs på rådande hastighetsbegränsning och jag märker att en bidragande faktor till den bekväma färden är att stötdämparna är relativt mjukt ställda, särskilt jämfört med några tyska konkurrenter.
Teknik är inte F-Types främsta gren
Efter en period med relativt lätt trafik och konstant fart observerar jag att det håller på att bildas köer på den sexfiliga Interstate 5.
Till min stora förvåning bromsar farthållaren inte ner själv när framförvarande bil saktar in utan F-Type dundrar på som om den var helt ensam på motorvägen.
Den nästintill nya sportbilen med en prislapp på närmare 1,5 miljoner kronor är alltså inte utrustad med adaptiv farthållare, något som är standardutrustning på en Volkswagen Golf.
Det är bara ett av flera exempel på att tekniken i F-Type inte håller samma mått som exempelvis Porsche 911. Resurser läggs på ny teknik till nya elbilar och dinosaurier med V8 lämnas således bakom.
F-Type är en kompositör av rang
En gren som F-Type dock tar hem pokal i är som tidigare nämnt ljudet. Det krävs dock att man rör sig långt upp i varvtalet innan den brittiska känslobomben vrålar till.
Med tanke på att det är fler poliser i USA än det är sandkorn i Sahara höll jag frenetiskt hastighetsbegränsningen.
Trots detta gick det att gasa på en hel del och njuta av bilen naturliga, sagolika sång. Det är nämligen så att F-Type P450 är snabb, men inte överraskande snabb.
Den har, som namnet antyder, 450 hästkrafter, men om man verkligen vill känna en sensation av fart bör man välja P575-versionen som har samma motor men 125 fler hästkrafter.
Låg bil möter låg standard
Med det sagt ska det förtydligas att det inte innebär att F-Type är en tråkig bil. Både bilen och jag, föraren, trivdes fantastiskt bra på kurviga bergsvägar. Visst tonas livligheten ner en aning av fyrhjulsdriften, men den är bra till annat.
Exempelvis som att ta sig upp för kanterna till bensinstationerna i Kalifornien. Vägarna i USA håller nämligen en ofattbart låg standard.
Att ha en bil med låg markfrigång är närmast värdelöst på grund av mängden potthål, ojämnheter och branta infarter. Besöket i Kalifornien gav mig verkligen en större förståelse för benämningen stadsjeep.
Förutom den låga markfrigången är F-Type ofantligt opraktisk. Förpackningarna man köper i USA är större än i Europa, och nästan omöjliga att få in i det minimala bagageutrymme som modellen erbjuder.
Summan av kardemumman
Jaguar F-Type sjunger på sista versen. Om ett år finns den inte kvar och den tar med sig V8:n till graven.
Trots sina brister kommer den att vara saknad. Särskilt ljudet, känslan och designen blir kära minnen med en framtid som förväntas bjuda på tyst eldrift och högbyggda fordon.
F-Type har givit precis det som man kan önska på en roadtrip längs strandtäta kustremsor där den passar in bättre än de flesta andra bilar.
F-Type är en bil som anspelar på känsla och som sannerligen köps med hjärtat.
När den lämnats tillbaka vinkar jag ett sista hejdå till modellen som representerar gårdagens koncept av en bil – och därmed även V8:an.
Läs även: Test: Polestar 1 genom Kalifornien
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.