Trafikverket vill införa fartspärrar i alla fordon. Måldirektör Maria Krafft menar att det är enda sättet att nå Nollvisionen.
Fartspärr på alla nya bilar – nytt förslag från Trafikverket
Mest läst i kategorin
Vi Bilägare rapporterar om Trafikverkets nya förslag som kan komma att revolutionera trafiksäkerheten i Sverige. Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, vill nämligen införa fartspärrar i alla fordon.
Nollvisionen i fara
Bakgrunden till förslaget är den stagnerande statistiken över dödsolyckor i trafiken. Nollvisionens mål att minska antalet dödade till 133 personer år 2030 ser ut att bli svårt att nå. Förra året omkom 229 personer i trafiken, trots att svenskarna generellt sett blivit bättre på att hålla hastighetsgränserna.
Enligt Trafikverket skulle antalet döda kunna minska med 50 personer per år om alla höll sig inom hastighetsgränserna.
Hastigheten – en avgörande faktor
Krafft betonar att hastigheten är en avgörande faktor vid olyckor. Höga hastigheter leder till kraftigare krockvåld, vilket i sin tur minskar effekten av både vägens utformning och bilens säkerhetssystem.
Därför anser Krafft att det behövs mer robusta lösningar än att förlita sig på att varje individ ska fatta rätt beslut i trafiken. Fartspärrar skulle kunna vara en sådan lösning.
Tekniken finns redan
Faktum är att tekniken för fartspärrar redan existerar. Sedan juli 2024 är alla nya bilar inom EU utrustade med ISA, Intelligent Speed Assistance. Systemet varnar föraren när hastighetsgränsen överskrids.
I dagsläget sker det genom ett varnande ljud, men det skulle kunna utvecklas till att även begränsa bilens hastighet.
Utmaningar med ISA
Det finns dock utmaningar med ISA-systemet. Just nu har det svårt att identifiera gällande hastighetsgränser och varnar ibland även när föraren håller sig inom gränsen. Dessutom måste det finnas en möjlighet att tillfälligt åsidosätta fartspärren i kritiska situationer.
Geofencing – ett annat alternativ
Utöver ISA finns även geofencing, där gps används för att skapa zoner med begränsad hastighet. Detta skulle kunna användas för tunga transporter och bussar.
Enköping kommun genomför just nu tester med geofencing på över 100 fordon.
Fokus på yrkestrafik
Krafft föreslår att fartspärrar initialt införs för yrkestrafiken, då dessa fordon är inblandade i en stor andel av dödsolyckorna. Också de som kör mest så klart.
Distraherade förare
Krafft påpekar även att de distraherande pekskärmarna i moderna bilar bidrar till problemet. Hon efterfrågar en uppstramning av reglerna för vilken typ av utrustning som tillåts i fordon.
Trafikverkets förslag om fartspärrar väcker sannolikt debatt. Är det rätt väg att gå för att öka trafiksäkerheten, eller är det ett steg för långt?
Batteripriserna rasar – elbilar snart billigare än bensinbilar?
Enligt en ny rapport från Goldman Sachs Research spås priserna på elbilsbatterier sjunka med nästan 50 procent till 2026. Detta tack vare tekniska
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.