Dagens PS

Får miljoner i klimatbidrag - exporterar laddhybrider

Volkswagen Passat och Volvo V60 är två av de mest exporterade laddhybriderna i Sverige. Efter att de fått omkring 30 000 kr i klimatbonus exporteras många bilar. Foto: Volvo & VW
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 13 dec. 2021Publicerad: 13 dec. 2021

Frågan om export av klimatbonusbilar som fått bidrag är en het politisk potatis.
Dagens PS kan avslöja att Volvo Cars helägda bolag är Sveriges näst största exportör av svenska laddhybrider med 844 bilar under 2021. Störst är BCA Vehicle Remarketing – många bilar går till Östeuropa.
– Även bilar som fått klimatbonus i Sverige har exporterats, bekräftar Emelie Öhrstig, vd för Volvo Bil. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Debatten har varit intensiv om att elbilar och laddhybrider som fått klimatbonus i Sverige försvunnit ut ur landet efter att bidrag i mångmiljonklassen betalats ut.

Skulle bli återbetalningsskyldig

Ifjol föreslog regeringen att den som fått klimatbonus skulle bli återbetalningsskyldig om bilen exporterades inom fem år, oavsett om bilen bytt ägare i Sverige. Förslaget fick kritik och drogs tillbaka. Ännu så länge är det fritt fram att exportera bilen efter att den fått klimatbonus.

Statens kostnader för klimatbonus har skenat de senaste åren och i år kommer 4,8 miljarder kronor att betalas ut till ägare av elbilar och laddhybrider.  Nyligen fick riksdagen öka klimatbonusen med 1,9 miljarder kronor efter att pengarna tagit slut. 

Ökat 19 procent

Dagens PS har granskat exporten av bilar i Sverige hittills under 2021. Fram till och med 10 december hade totalt 93 951 bilar exporterats från Sverige, enligt Transportstyrelsen. Av dessa var 8488 laddhybrider och 1775 var elbilar. Det innebär att exporten av laddhybrider ökat med 19 procent, medan elbilarna ligger på samma nivå som förra året. 

Volvo Bils vd Emelie Öhrstig bekräftar att klimatbonusbilar exporteras. ”Länder som Norge och Nederländerna har varit ute tidigt med infrastruktur för laddbara bilar och med stor efterfrågan där har Volvo Bil svarat mot den. Det gör att även bilar som fått klimatbonus i Sverige har exporterats”. Foto: Volvo Cars

Granskningen avslöjar att Sveriges näst största exportör av laddhybrider som varit registrerade i Sverige och som  torde ha fått klimatbonus är Volvo Bil, ett helägt dotterbolag till Volvo Personvagnar. Hittills under 2021 har Volvo Bil exporterat 844 laddhybrider från Sverige, enligt statistik från Transportstyrelsen. 

Tjänstebilar åt Volvoanställda

ANNONS

Laddhybriderna kan tidigare ha varit tjänstebilar till anställda hos Volvo Cars, Geely och Polestar. Volvo Bil i Göteborg AB är ett helägt dotterbolag till Volvo Personvagnar AB. Volvo Bil tillgodoser anställda inom dessa koncerner med förmånsbilar och erbjuder även anställda möjligheten att köpa bil privat.

De säljer även hyrbilar till M Car Sharing och Hertz. Volvo Bil säljer drygt 25 000 Volvobilar per år, hittills i år har de exporterat 3308 bilar. 

Svårsålda i Sverige?

De flesta av de 844 laddhybrider som Volvo Bil har exporterat är av SUV-modellen XC90 och kombin V60. Volvo Bil säger sig ha bättre efterfrågan på bilarna utanför Sverige. För en privatperson i Sverige är det inte givet att det är billigare att köra laddhybrid än en vanlig bil. 

– Volvo Bil arbetar hela tiden med att optimera flödena av begagnade bilar som kommer tillbaka (exempelvis returnerade tjänstebilar) och då tittar man på flera parametrar, bland annat efterfrågan på bilar i olika länder, utvecklingen av olika marknader och efterfrågan av olika motorer. Det förklarar varför vissa begagnade Volvobilar exporteras, säger Emelie Öhrstig, vd för Volvo Bil, i ett skriftligt uttalande till Dagens PS. 

”Inte kommit lika långt som andra länder”

Enligt Transportstyrelsens siffror är 844 av de bilar ni exporterat laddhybrider. Är detta bilar som har fått klimatbonus i Sverige, och varför exporterar ni dem ut ur landet?
 – Efterfrågan på nya laddbara bilar är stor i Sverige men det betyder inte att marknaden för begagnade laddbara bilar har kommit lika långt som i andra länder.

– Länder som Norge och Nederländerna har varit ute tidigt med infrastruktur för laddbara bilar och med stor efterfrågan där har Volvo Bil svarat mot den. Det gör att även bilar som fått klimatbonus i Sverige har exporterats, säger Emelie Öhrstig.

BCA störst i Sverige på export

ANNONS

Den allra största exportören av laddhybrider från Sverige är auktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing AB. De är störst på bilexport i Sverige och har i år exporterat 4481 bilar, bilar som i stor utsträckning kommer från vagnparksägare och leasingbolag.

Av bilarna som de sålt och exporterat från Sverige i år är 1058 bilar laddhybrider, enligt Transportstyrelsen. 

Går till Östeuropa och Portugal

– Exporten överhuvudtaget har gått upp, ungefär 40-50 procent av vår försäljning går på export. Svenska bilar är populära i bilbristens Europa. Olika länder har olika lagar och bonussystem, många laddhybrider är populära i Portugal och Östeuropa, vilket många kanske inte trodde, säger Joachim Ågren, försäljningschef på BCA Vehicle Remarketing.

Ser ni något känsligt med att sälja bilar som fått klimatbonus vidare för export från Sverige?
– Nej, inte alls. Vi agerar på uppdrag från våra kunder och säljer inte själva, utan förmedlar. Vi har kunder som kräver att klimatbonusbilar stannar i Sverige, vi har också kunder som vill att de ska exporteras. Vi är bara den förlängda armen som hittar rätt köpare och till rätt pris, säger Joachim Ågren. 

Kan du berätta vilka kunder som inte vill exportera laddhybrider?
– Nej, det kan jag inte.

De mest exporterade laddhybriderna 2021 

Volkswagen Passat

2 026

Mitsubishi Outlander

 1 433

Volvo V60

533

Volvo XC60

519

Volkswagen Golf

511

BMW 3 Series

363

Kia Optima

354

Volvo XC90

332

Volvo V90

280

BMW 5 Series

268

Mercedes-Benz E-Class

243

Kia Niro

 221

MINI Countryman

 160

Hyundai Ioniq

 130

BMW X5

 105

Volvo XC40

 101

BMW 2 Series Active/Gran Tourer

 89

Volvo S90

 87

BMW 2 Series

 75

Toyota RAV4

 63

Porsche Cayenne

 62

Kia Ceed

 60

Mercedes-Benz GLC-Class

 53

Ford Kuga

 46

Audi A6

 43

Källa: Transportstyrelsen/Car.info

ANNONS

Laddhybriderna som Volvo Bil exporterat 2021

Volvo XC90
246
Volvo V60
214
Volvo XC60
179
Volvo V90
79
Volvo XC40
67
Volvo S90
49
Volvo S60
10
Summa844

Källa: Transportstyrelsen

Laddhybriderna som BCA Vehicle Remarketing exporterat 2021

AUDIA3 40 E-TRON1
AUDIA3 SPORTBACK E-TRON1
AUDIA6 55 TFSI E3
AUDIA6 AVANT 55 TFSI E2
BMW225XE ACTIVE TOURER1
BMW225XE IPERFORMANCE18
BMW330E9
BMW330E IPERFORMANCE19
BMW330E XDRIVE26
BMW530E1
BMW530E IPERFORMANCE14
BMW530E XDRIVE IPERFORMANCE5
BMWI31
BMWI3S1
BMWX1 XDRIVE25E2
BMWX2 XDRIVE25E1
BMWX5 XDRIVE40E IPERFORMANC1
CHEVROLET D1JCIVOLT1
HYUNDAIIONIQ3
KIACEED2
KIANIRO4
KIAOPTIMA13
KIAXCEED3
KIA NIRO 1.6 P-HEV DCT6NIRO6
KIA OPTIMA SW P-HEV ADVAOPTIMA6
KIA OPTIMA SW P-HEV KOMFOPTIMA2
MERCEDES-BENZC 350 E1
MERCEDES-BENZCLA 250 E1
MERCEDES-BENZGLA 250 E1
MERCEDES-BENZGLC 350 E 4MATIC2
MINICOUNTRYMAN COOPER SE ALL31
MITSUBISHIMITSUBISHI OUTLANDER143
MITSUBISHI CWOMITSUBISHI OUTLANDER3
OPEL D1JOIAMPERA1
PEUGEOT30085
PORSCHE 2220000PANAMERA TURBO S E-HYBRI1
RENAULTCAPTUR (E-TECH PLUG-IN H1
RENAULTMEGANE E-TECH PLUG-IN HY1
SEATLEON1
TOYOTATOYOTA PRIUS PHV1
VOLKSWAGEN, VWGOLF203
VOLKSWAGEN, VWPASSAT365
VOLVOS60 T8 TWIN ENGINE1
VOLVOV603
VOLVOV60 T6 TWIN ENGINE1
VOLVOV60 T8 TWIN ENGINE4
VOLVOV901
VOLVOV90 T8 TWIN ENGINE17
VOLVOXC401
VOLVOXC40 T5 TWIN ENGINE2
VOLVOXC60 T8 TWIN ENGINE19
MERCEDES-BENZC 300 DE9
MERCEDES-BENZE 300 DE82
MERCEDES-BENZE 300 DE 4MATIC2
VOLVOV60 TWIN ENGINE9
Summa1058

Källa: Transportstyrelsen

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS