Frågan om export av klimatbonusbilar som fått bidrag är en het politisk potatis.
Dagens PS kan avslöja att Volvo Cars helägda bolag är Sveriges näst största exportör av svenska laddhybrider med 844 bilar under 2021. Störst är BCA Vehicle Remarketing – många bilar går till Östeuropa.
– Även bilar som fått klimatbonus i Sverige har exporterats, bekräftar Emelie Öhrstig, vd för Volvo Bil.
Får miljoner i klimatbidrag - exporterar laddhybrider
Mest läst i kategorin
Debatten har varit intensiv om att elbilar och laddhybrider som fått klimatbonus i Sverige försvunnit ut ur landet efter att bidrag i mångmiljonklassen betalats ut.
Skulle bli återbetalningsskyldig
Ifjol föreslog regeringen att den som fått klimatbonus skulle bli återbetalningsskyldig om bilen exporterades inom fem år, oavsett om bilen bytt ägare i Sverige. Förslaget fick kritik och drogs tillbaka. Ännu så länge är det fritt fram att exportera bilen efter att den fått klimatbonus.
Statens kostnader för klimatbonus har skenat de senaste åren och i år kommer 4,8 miljarder kronor att betalas ut till ägare av elbilar och laddhybrider. Nyligen fick riksdagen öka klimatbonusen med 1,9 miljarder kronor efter att pengarna tagit slut.
Ökat 19 procent
Dagens PS har granskat exporten av bilar i Sverige hittills under 2021. Fram till och med 10 december hade totalt 93 951 bilar exporterats från Sverige, enligt Transportstyrelsen. Av dessa var 8488 laddhybrider och 1775 var elbilar. Det innebär att exporten av laddhybrider ökat med 19 procent, medan elbilarna ligger på samma nivå som förra året.
Granskningen avslöjar att Sveriges näst största exportör av laddhybrider som varit registrerade i Sverige och som torde ha fått klimatbonus är Volvo Bil, ett helägt dotterbolag till Volvo Personvagnar. Hittills under 2021 har Volvo Bil exporterat 844 laddhybrider från Sverige, enligt statistik från Transportstyrelsen.
Tjänstebilar åt Volvoanställda
Laddhybriderna kan tidigare ha varit tjänstebilar till anställda hos Volvo Cars, Geely och Polestar. Volvo Bil i Göteborg AB är ett helägt dotterbolag till Volvo Personvagnar AB. Volvo Bil tillgodoser anställda inom dessa koncerner med förmånsbilar och erbjuder även anställda möjligheten att köpa bil privat.
De säljer även hyrbilar till M Car Sharing och Hertz. Volvo Bil säljer drygt 25 000 Volvobilar per år, hittills i år har de exporterat 3308 bilar.
Svårsålda i Sverige?
De flesta av de 844 laddhybrider som Volvo Bil har exporterat är av SUV-modellen XC90 och kombin V60. Volvo Bil säger sig ha bättre efterfrågan på bilarna utanför Sverige. För en privatperson i Sverige är det inte givet att det är billigare att köra laddhybrid än en vanlig bil.
– Volvo Bil arbetar hela tiden med att optimera flödena av begagnade bilar som kommer tillbaka (exempelvis returnerade tjänstebilar) och då tittar man på flera parametrar, bland annat efterfrågan på bilar i olika länder, utvecklingen av olika marknader och efterfrågan av olika motorer. Det förklarar varför vissa begagnade Volvobilar exporteras, säger Emelie Öhrstig, vd för Volvo Bil, i ett skriftligt uttalande till Dagens PS.
”Inte kommit lika långt som andra länder”
Enligt Transportstyrelsens siffror är 844 av de bilar ni exporterat laddhybrider. Är detta bilar som har fått klimatbonus i Sverige, och varför exporterar ni dem ut ur landet?
– Efterfrågan på nya laddbara bilar är stor i Sverige men det betyder inte att marknaden för begagnade laddbara bilar har kommit lika långt som i andra länder.
– Länder som Norge och Nederländerna har varit ute tidigt med infrastruktur för laddbara bilar och med stor efterfrågan där har Volvo Bil svarat mot den. Det gör att även bilar som fått klimatbonus i Sverige har exporterats, säger Emelie Öhrstig.
BCA störst i Sverige på export
Den allra största exportören av laddhybrider från Sverige är auktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing AB. De är störst på bilexport i Sverige och har i år exporterat 4481 bilar, bilar som i stor utsträckning kommer från vagnparksägare och leasingbolag.
Av bilarna som de sålt och exporterat från Sverige i år är 1058 bilar laddhybrider, enligt Transportstyrelsen.
Går till Östeuropa och Portugal
– Exporten överhuvudtaget har gått upp, ungefär 40-50 procent av vår försäljning går på export. Svenska bilar är populära i bilbristens Europa. Olika länder har olika lagar och bonussystem, många laddhybrider är populära i Portugal och Östeuropa, vilket många kanske inte trodde, säger Joachim Ågren, försäljningschef på BCA Vehicle Remarketing.
Ser ni något känsligt med att sälja bilar som fått klimatbonus vidare för export från Sverige?
– Nej, inte alls. Vi agerar på uppdrag från våra kunder och säljer inte själva, utan förmedlar. Vi har kunder som kräver att klimatbonusbilar stannar i Sverige, vi har också kunder som vill att de ska exporteras. Vi är bara den förlängda armen som hittar rätt köpare och till rätt pris, säger Joachim Ågren.
Kan du berätta vilka kunder som inte vill exportera laddhybrider?
– Nej, det kan jag inte.
De mest exporterade laddhybriderna 2021
Volkswagen Passat 2 026 |
Mitsubishi Outlander 1 433 |
Volvo V60 533 |
Volvo XC60 519 |
Volkswagen Golf 511 |
BMW 3 Series 363 |
Kia Optima 354 |
Volvo XC90 332 |
Volvo V90 280 |
BMW 5 Series 268 |
Mercedes-Benz E-Class 243 |
Kia Niro 221 |
MINI Countryman 160 |
Hyundai Ioniq 130 |
BMW X5 105 |
Volvo XC40 101 |
BMW 2 Series Active/Gran Tourer 89 |
Volvo S90 87 |
BMW 2 Series 75 |
Toyota RAV4 63 |
Porsche Cayenne 62 |
Kia Ceed 60 |
Mercedes-Benz GLC-Class 53 |
Ford Kuga 46 |
Audi A6 43 |
Källa: Transportstyrelsen/Car.info
Laddhybriderna som Volvo Bil exporterat 2021
Volvo XC90
| 246 | |
Volvo V60
| 214 | |
Volvo XC60
| 179 | |
Volvo V90
| 79 | |
Volvo XC40
| 67 | |
Volvo S90
| 49 | |
Volvo S60
| 10 | |
Summa | 844 |
Källa: Transportstyrelsen
Laddhybriderna som BCA Vehicle Remarketing exporterat 2021
AUDI | A3 40 E-TRON | 1 |
AUDI | A3 SPORTBACK E-TRON | 1 |
AUDI | A6 55 TFSI E | 3 |
AUDI | A6 AVANT 55 TFSI E | 2 |
BMW | 225XE ACTIVE TOURER | 1 |
BMW | 225XE IPERFORMANCE | 18 |
BMW | 330E | 9 |
BMW | 330E IPERFORMANCE | 19 |
BMW | 330E XDRIVE | 26 |
BMW | 530E | 1 |
BMW | 530E IPERFORMANCE | 14 |
BMW | 530E XDRIVE IPERFORMANCE | 5 |
BMW | I3 | 1 |
BMW | I3S | 1 |
BMW | X1 XDRIVE25E | 2 |
BMW | X2 XDRIVE25E | 1 |
BMW | X5 XDRIVE40E IPERFORMANC | 1 |
CHEVROLET D1JCI | VOLT | 1 |
HYUNDAI | IONIQ | 3 |
KIA | CEED | 2 |
KIA | NIRO | 4 |
KIA | OPTIMA | 13 |
KIA | XCEED | 3 |
KIA NIRO 1.6 P-HEV DCT6 | NIRO | 6 |
KIA OPTIMA SW P-HEV ADVA | OPTIMA | 6 |
KIA OPTIMA SW P-HEV KOMF | OPTIMA | 2 |
MERCEDES-BENZ | C 350 E | 1 |
MERCEDES-BENZ | CLA 250 E | 1 |
MERCEDES-BENZ | GLA 250 E | 1 |
MERCEDES-BENZ | GLC 350 E 4MATIC | 2 |
MINI | COUNTRYMAN COOPER SE ALL | 31 |
MITSUBISHI | MITSUBISHI OUTLANDER | 143 |
MITSUBISHI CWO | MITSUBISHI OUTLANDER | 3 |
OPEL D1JOI | AMPERA | 1 |
PEUGEOT | 3008 | 5 |
PORSCHE 2220000 | PANAMERA TURBO S E-HYBRI | 1 |
RENAULT | CAPTUR (E-TECH PLUG-IN H | 1 |
RENAULT | MEGANE E-TECH PLUG-IN HY | 1 |
SEAT | LEON | 1 |
TOYOTA | TOYOTA PRIUS PHV | 1 |
VOLKSWAGEN, VW | GOLF | 203 |
VOLKSWAGEN, VW | PASSAT | 365 |
VOLVO | S60 T8 TWIN ENGINE | 1 |
VOLVO | V60 | 3 |
VOLVO | V60 T6 TWIN ENGINE | 1 |
VOLVO | V60 T8 TWIN ENGINE | 4 |
VOLVO | V90 | 1 |
VOLVO | V90 T8 TWIN ENGINE | 17 |
VOLVO | XC40 | 1 |
VOLVO | XC40 T5 TWIN ENGINE | 2 |
VOLVO | XC60 T8 TWIN ENGINE | 19 |
MERCEDES-BENZ | C 300 DE | 9 |
MERCEDES-BENZ | E 300 DE | 82 |
MERCEDES-BENZ | E 300 DE 4MATIC | 2 |
VOLVO | V60 TWIN ENGINE | 9 |
Summa | 1058 |
Källa: Transportstyrelsen
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.