Vad är det som kan få en gammal F1-förare att bli som ett barn i en godisbutik och nervös över att repa bilen i garaget?
Ferrari F40 – en av märkets mest legendariska modeller någonsin. Bilen blev Enzo Ferraris sista skapelse innan han dog 90 år gammal. Ferrari ville skapa världens snabbaste sportbil – och lyckades.
Får köra Ferrari F40: ”Som ett barn i en godisbutik”
Mest läst i kategorin
Magin runt Ferrari F40 blir bara större för varje år som går, 35 år efter bilens premiär är den hetare än någonsin.
Får låna grannens F40
F1-stjärnan Nico Rosberg väckte stor uppmärksamhet på Youtube när han fick förverkliga sin dröm, att få låna och köra grannens Ferrari F40 hemma i Monaco.
– Åh, herregud. Jag känner mig som ett barn i en godisbutik, säger Nico Rosberg.
Ferrari F40 var den ultimata bilen som lanserades på 1980-talet. En renhårig bil utan en massa elektroniskt krimskrams, men som ändå hade superbilsprestanda som står sig än i dag. Det var helt enkelt en brutal körupplevelse utan några filter.
Ferrari F40 avtäcktes i juli 1987 för att fira att Ferrari funnits i 40 år som biltillverkare. Enzo Ferrari, då 89 år, var själv med på presentationen och hade trots sin ålder varit delaktig i utvecklingsprocessen.
De som var närvarande påstår att premiärvisningen den 21 juli 1987 var magisk. Ett långt sus gick genom publiken när täckelsen föll från bilen, och sedan ville applåderna aldrig ville ta slut.
Det som visades upp var en racerbil förklädd till gatbil. På chassit satt en av de snyggaste Ferrarikarosserna någonsin. Hela bygget var gjort i kolfiber och kevlar runt ett lätt rörramschassi.
Utrustningslistan var obefintlig. Det fanns ingen stereo, inga dörrhandtag, inga fönsterhissar och ingen luftkonditionering. Inte ens dörrmattor eller centrallås fanns. Dessutom var lacken så tunn att kolfibern kunde skymtas, allt för att spara vikt.
Resultatet var en av de lättaste sportbilarna i modern tid. F40 vägde in på 1100 kg. Det kan jämföras med dagens Ferrari SF90 Stradale som väger 1570 kg.
Utvecklat till racer
Egentligen var F40 helt utvecklad till rally- och racingbil. Ferrari hade tagit fram fem fem 288 GTO Evoluzione för att tävla mot Porsche 959 i Grupp B-reglementet. Men FIA stoppade Grupp B och då var bilarna framtagna förgäves. I stället förvandlades konstruktionen till Ferraris jubileumsbil för gatubruk när företaget fyllde 40 år.
Bakom stolarna på Ferrari F40 satt en av de starkaste motorerna som setts utanför en racerbana. Dubbla turbo gjorde att V8:an gav 478 stegrande hästar. Toppfarten på 324 km/h och accelerationen på fyra sekunder upp till 100 km/h gjorde Ferrari F40 till världens snabbaste bil 1987. Och farten uppnåddes med en traditionell femväxlad manuell låda utan elektronisk hjälp till föraren.
”Ett monster”
Ja, inte undra på att Nico Rosberg blir alldeles tårögd. Mer racerbil än så här blir det inte på vägen. Ferrari F40 är en av de renhårigaste körupplevelserna du kan hitta i dag.
– Den är ett monster, fantastisk att köra, så speciell. Den känns som högrisk, du måste vara försiktig. Den är så styv så du vet inte gränsen när den ska släppa. En fenomenal best, säger Nico Rosberg.
Fakta Ferrari F40
Bilen var den första produktionsbilen som gjorde över 200 mph. En Ferrari F40 kostar i dag närmare 15 miljoner kronor att köpa och bilen är bland det dyraste du kan äga med tanke på kostnaderna. En storservice till bilen kostar över 200 000 kronor. Bilen har bensintankar i gummi som måste bytas.
Det gick att få bilen i andra färger än rosso corsa, det finns både svarta och gula Ferrari F40.
Ett stort antal superkändisar har haft eller äger en Ferrari F40. Diego Maradona, Nigel Mansell, Alain Prost, Rod Stewart, George Foreman och sultanen av Brunei. Luciano Pavarotti ägde också en som nu ägs av F1-stjärnan Sebastian Vettel.
Ferrari lovade att bara bygga 400 exemplar av F40, men bilen sålde så bra att det blev 1311 exemplar till slut. Bilen är ändå mycket åtråvärd hos samlare. I dag finns det fem bilar i Sverige.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.