Dagens PS

Fabriksdöden drabbar Volkswagen i Kina

Det ser mörkt ut för Volkswagen, inte bara i Europa utan även i Kina. (Foto: Michael Probst/TT)
Det ser mörkt ut för Volkswagen, inte bara i Europa utan även i Kina. (Foto: Michael Probst/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 sep. 2024Publicerad: 19 sep. 2024

Volkswagen möter stora utmaningar i Kina just nu. Deras fyra decennier långa partnerskap med SAIC ser ut att gå upp i rök snart.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fabriken i Nanjing, där modeller som VW Passat och Skoda rullar av bandet, förväntas slå igen portarna redan nästa år.

Denna anläggning har en årlig kapacitet på hela 360 000 fordon som nu blir helt överflödig skriver Automotive news Europe.

Strategiska omprövningar

Vid SAIC Volkswagen Automobile Co:s bas i Shanghai har produktionen redan upphört vid en fabrik som varit i drift sedan mitten av 1980-talet. Ytterligare en anläggning har dragit ner på takten och riskerar också att stängas eller genomgå en omfattande omstrukturering.

Läs också: Volkswagens chefer: “Ingen plan B”

Volkswagens massmarknadsmärke Skoda genomgår en strategisk omprövning efter en dramatisk nedgång i försäljningen.

En fabrik i Ningbo, som tillverkar flera Skoda-modeller, har periodvis stått stilla i månader och övervägs också för nedläggning.

ANNONS

Senaste nytt

Elbilsboomen driver förändringen

Den kinesiska marknaden, Volkswagens största, sviktar. Färre köper bensinbilar och elbilsboomen exploderar. Volkswagen sitter nu med för många fabriker som spottar ur sig traditionella bilar som ingen vill ha.

ANNONS

Förra året gick produktionen i deras 39 kinesiska fabriker på sparlåga, 25 procent under vad de klarade av innan pandemin. Vinsten från Kina dök också, ner 20 procent till futtiga 30,5 miljarder kronor under 2023.

Det är bara hälften av vad de håvade in under rekordåret 2015.

Det är här i Nanjing som volkswagens fabrik hänger löst. (Foto: Chinatopix Via AP)
Det är här i Nanjing som volkswagens fabrik hänger löst. (Foto: Chinatopix Via AP)

Föränderlig marknad

Volkswagen står inför en rejäl utmaning. Samtidigt som de funderar på att stänga fabriker i Tyskland, måste de också tänka om i Kina. Det är en balansgång utan dess like – att hålla sig kvar i toppen när hela världen går över till elbilar är inte lätt.

I Europa har elbilsförsäljningen bromsat in, något som överraskade Volkswagen och andra biltillverkare. Men i Kina är det full fart framåt. Kinesiska tillverkare som BYD har tagit kommandot med sina smarta och billiga elbilar.

Samtidigt tappar bensinbilarna mark. Volkswagen har hamnat i ett dilemma – de måste anpassa sig snabbt till två helt olika marknader för att inte halka efter.

Skodas framtid i Kina

Många av de fabriker som skalas ner tillverkar Skoda-modeller, som delar plattformar med VW-bilar som Passat och Golf. Skoda-produktionen i Kina störtdök med mer än hälften förra året till färre än 20 000 enheter.

ANNONS

Anpassning till en ny verklighet

Volkswagen har spenderat fyra decennier på att bygga upp sin biltillverkningskapacitet i Kina, med början i samarbetet med det statligt ägda SAIC 1985.

Flera andra partnerskap har följt, och vid slutet av 2023 hade VW över 90 000 anställda i sin kinesiska enhet. Men nu befinner sig företaget i en helt ny verklighet.

Enligt SAIC:s årsredovisning låg fabrikens utnyttjandegrad förra året på cirka 58 procent av en kapacitet på 2,1 miljoner bilar. Att skala ner verksamheten skulle spara kostnader för delägarna samtidigt som de försöker stärka sin position inom den heta elbilsmarknaden.

Fokus på forskning och utveckling

En förändring har redan skett. År 2022 slutade SAIC-VW tillverka bilar vid sin första fabrik i Anting-området i Shanghai. Produktionen har flyttats till en fabrik i Yizheng, medan Anting-fabriken nu används för forskning och utveckling.

Ställer om till framtiden

VW Kina har bekräftat att deras fabriker i Anting kommer att genomgå en förvandling. I framtiden kommer de inte bara att producera smarta elbilar, utan även traditionella bensinbilar.

Den första fabriken kommer dessutom att bli ett nav för forskning och utveckling, med fokus på elektrifiering, smart tillverkning och att förstå kundernas behov ännu bättre.

ANNONS

Oviss framtid för Volkswagens fabriker

När de andra fabrikerna ska stänga är fortfarande höljt i dunkel, men det ryktas om att nedskärningar redan är igång.

Samtidigt har Volkswagen en sprillans ny fabrik i Anting, specialbyggd för elbilar, som kan spotta ur sig hela 300 000 bilar om året.

Förra året ökade deras elbilsförsäljning i Kina med hela 23 procent till 190 820 bilar.

Volkswagen i kris: Facket och ledningen i öppen strid

Volkswagen-koncernen skakar i sina grundvalar och tvingas till drastiska kostnadsbesparingar för att överleva i den hårda konkurrensen. Planer på att

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS