Luftkonditioneringen är den omedelbara orsaken, men hög värme kan också långsiktigt skada batterikomponenter.
Extrem värme lika dålig för elbilar som extrem kyla


Mest läst i kategorin

Elbilarnas energieffektivitet hyllas av experter som en viktig åtgärd för att bekämpa klimatförändringarna. Men elbilar är inte välutrustade för att klara den helvetiska miljö de är avsedda att förhindra.
Konsekvenserna av kallt väder för elbilars batterifunktion är välkända, men höga temperaturer har en liknande effekt.
Heatmap tog en närmare titt för att se hur extrem värme kan minska räckvidden på en elbil.

Lite värme är ingen fara
Så länge eftermiddagstemperaturen inte blir för hög, är förlusten av räckvidd hanterbar. Vid en utomhustemperatur på 27 grader celsius förlorar bilen bara 2,8 procent av sin räckvidd för att hålla kupén på 21 grader.
Även vid 32 grader når förlusten bara upp till 5 procent. Det motsvarar bara 16 kilometer från en elbil med 320 kilometers räckvidd.
Det kanske du inte ens märker – det är förmodligen inte långt ifrån vad som förloras av att köra 130 kilometer per timme på motorvägen istället för den skyltade hastigheten på 105.
Men mycket värme är
När det däremot är farligt varmt ute, förändras situationen snabbt.
Vid 35 grader utomhus förlorar en genomsnittlig elbil 15 procent av sin potentiella räckvidd. Vid 38 grader lider bilen av en förbluffande 31 procent räckviddsförlust för att hålla 21 grader inne i bilen.
Ju större skillnaden är mellan utomhustemperaturen och den önskade inomhustemperaturen, desto mer energi går åt till klimatkontroll istället för att driva fordonet.
Detta är varför räckviddsförlusten oftast är värre på vintern – en 10-gradig dag i Duluth betyder att du är 60 grader ifrån önskade 21 grader, medan en 43-gradig dag i Phoenix “bara” är 22 grader från målet.

Långsiktiga skador
Medan luftkonditioneringssystemet bidrar en hel del till energiförbrukningen, orsakar hög värme också långsiktig skada på batterikomponenter.
Tre enkla, men ologiska steg kan minimera batteriförsämring: Ladda inte batteriet till 100 procent, lagra inte batteriet på 100 procent, och låt det inte tömmas helt till noll.
Tidigare studier har visat hur mycket vinterväder påverkar elbilar. Specifika modeller, som Volkswagen ID4 och Ford Mustang Mach-E, förlorade 30 procent av batteriets räckvidd.
Den enda fördelen med iskylan jämfört med värmen är att batteriet som levererar ström också genererar värme precis under golvet. Temperaturhantering kommer alltid att vara en avgörande aspekt av utvecklingen av elbilar.
Läs mer: Batteri-trix: Så maxar du livslängden på din elbil. Dagens PS

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.