Dagens PS

Extrem värme lika dålig för elbilar som extrem kyla

Både värme och kyla påverkar batterierna i elbilarna. (Foto: Getty Images)
Både värme och kyla påverkar batterierna i elbilarna. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 juli 2024Publicerad: 03 juli 2024

Luftkonditioneringen är den omedelbara orsaken, men hög värme kan också långsiktigt skada batterikomponenter.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilarnas energieffektivitet hyllas av experter som en viktig åtgärd för att bekämpa klimatförändringarna. Men elbilar är inte välutrustade för att klara den helvetiska miljö de är avsedda att förhindra.

Konsekvenserna av kallt väder för elbilars batterifunktion är välkända, men höga temperaturer har en liknande effekt.

Heatmap tog en närmare titt för att se hur extrem värme kan minska räckvidden på en elbil.

Anledningen kanske är ganska självklar. Varmt = AC = batteriet slukas. (Foto: Getty Images)
Anledningen kanske är ganska självklar. Varmt = ac = batteriet slukas. (Foto: Getty Images)

Lite värme är ingen fara

Så länge eftermiddagstemperaturen inte blir för hög, är förlusten av räckvidd hanterbar. Vid en utomhustemperatur på 27 grader celsius förlorar bilen bara 2,8 procent av sin räckvidd för att hålla kupén på 21 grader.

Även vid 32 grader når förlusten bara upp till 5 procent. Det motsvarar bara 16 kilometer från en elbil med 320 kilometers räckvidd.

Det kanske du inte ens märker – det är förmodligen inte långt ifrån vad som förloras av att köra 130 kilometer per timme på motorvägen istället för den skyltade hastigheten på 105.

ANNONS

Senaste nytt

Men mycket värme är

ANNONS

När det däremot är farligt varmt ute, förändras situationen snabbt.

Vid 35 grader utomhus förlorar en genomsnittlig elbil 15 procent av sin potentiella räckvidd. Vid 38 grader lider bilen av en förbluffande 31 procent räckviddsförlust för att hålla 21 grader inne i bilen.

Ju större skillnaden är mellan utomhustemperaturen och den önskade inomhustemperaturen, desto mer energi går åt till klimatkontroll istället för att driva fordonet.

Detta är varför räckviddsförlusten oftast är värre på vintern – en 10-gradig dag i Duluth betyder att du är 60 grader ifrån önskade 21 grader, medan en 43-gradig dag i Phoenix “bara” är 22 grader från målet.

Så hur ska man tänka under sommarens hetaste dagar? Svalka sig på annat sätt än ac kanske. (Foto: Getty Images)
Så hur ska man tänka under sommarens hetaste dagar? Svalka sig på annat sätt än ac kanske. (Foto: Getty Images)

Långsiktiga skador

Medan luftkonditioneringssystemet bidrar en hel del till energiförbrukningen, orsakar hög värme också långsiktig skada på batterikomponenter.

Tre enkla, men ologiska steg kan minimera batteriförsämring: Ladda inte batteriet till 100 procent, lagra inte batteriet på 100 procent, och låt det inte tömmas helt till noll.

Tidigare studier har visat hur mycket vinterväder påverkar elbilar. Specifika modeller, som Volkswagen ID4 och Ford Mustang Mach-E, förlorade 30 procent av batteriets räckvidd.

ANNONS

Den enda fördelen med iskylan jämfört med värmen är att batteriet som levererar ström också genererar värme precis under golvet. Temperaturhantering kommer alltid att vara en avgörande aspekt av utvecklingen av elbilar.

Läs mer: Batteri-trix: Så maxar du livslängden på din elbil. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS