Dagens PS

Explosiv lansering: Nya Golf GTI Clubsport med 300 hästkrafter

Nya Golf GTI Clubsport kommer till Sverige under hösten. (Foto: VW)
Nya Golf GTI Clubsport kommer till Sverige under hösten. (Foto: VW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 juni 2024Publicerad: 03 juni 2024

Volkswagen spränger gränserna igen. Bara dagar efter att försäljningen av den nya Golf GTI med 265 hk drog igång, rullar nu den ännu kraftfullare Clubsport-versionen ut – med hela 300 hk. Platsen för premiären? Det legendariska 24-timmarsloppet på Nürburgring.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Golf GTI Clubsport är snabbare, skarpare och smartare. Med 300 hk under huven skjuter den från 0 till 100 km/h på bara 5,6 sekunder.

Maximalt vridmoment? 400 Nm. Och topphastigheten? En elektroniskt begränsad 250 km/h – som med race-paketet ökar till 267 km/h.

Det här är ren prestanda.

Topphastigheten ligger på 267 km/h. (Foto: VW)
Topphastigheten ligger på 267 km/h. (Foto: VW)

50 år av Golf – en jubileumstävling

För att fira Golfens 50-årsjubileum går en specialutgåva – Golf GTI Clubsport 24 h med massiva 380 hk – in i striden på Nürburgring.

Med startnummer 50 och förare som Benny Leuchter och Johan Kristoffersson bakom ratten, är detta en bil som kommer att lämna konkurrenterna i dammet.

Nya Golf GTI Clubsport gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder. (Foto: VW)
Nya Golf GTI Clubsport gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder. (Foto: VW)
ANNONS

Senaste nytt

Futuristisk glöd

ANNONS

Volkswagen har vässat varje detalj.

De nya LED-strålkastarna och bakljusen lyser upp vägen med en futuristisk glöd. IQ.LIGHT LED Matrix-strålkastare? 15 procent längre ljusräckvidd. Infotainmentsystemet? Nu ännu mer intuitivt och användarvänligt.

Golf GTI Clubsport har ett maximalt vridmoment på 400 Nm. (Foto: VW)
Golf GTI Clubsport har ett maximalt vridmoment på 400 Nm. (Foto: VW)

En motor i världsklass

Under huven hittar vi den senaste 2,0-liters turboladdade bensinmotorn, EA888 LK3 evo4. Denna motor är en best i kompakt format, perfekt för både väg och racingbana.

Chassit har finjusterats med elektronisk differentialspärr och progressiv styrning för att ge en oöverträffad körupplevelse.

En MacPherson-framaxel och en fyrlänkad bakaxel utgör grundkonstruktionen för GTI-sportchassit. (Foto: VW)
En MacPherson-framaxel och en fyrlänkad bakaxel utgör grundkonstruktionen för GTI-sportchassit. (Foto: VW)

GTI-fest i Wolfsburg

Efter Nürburgring fortsätter festen med GTI Fan Festival 2024 i Wolfsburg den 26-28 juli. För första gången sker denna internationella GTI-träff i Golfens födelsestad istället för vid sjön Wörthersee.

ANNONS

Golf GTI, Golf GTI Clubsport och Golf GTI Clubsport 24 h kommer att stå i rampljuset.

Informationsprofilen GTI har ett stort runt instrument i mitten i form av en klassisk varvräknare. (Foto: VW)
Informationsprofilen GTI har ett stort runt instrument i mitten i form av en klassisk varvräknare. (Foto: VW)

Snart i Sverige

Nya Golf GTI med 265 hk finns nu att beställa i Sverige för 391 900 kronor. Säljstarten för Golf GTI Clubsport sker senare i sommar, med båda modellerna på svenska vägar till hösten.

Clubsport-versionen har en speciell takspoiler. (Foto: VW)
Clubsport-versionen har en speciell takspoiler. (Foto: VW)

Volkswagen tar ingen paus. Med den nya Golf GTI Clubsport har de än en gång visat varför de är ledande inom kompakta sportbilar.

Blixtsnabb, teknologiskt avancerad och finslipad för perfektion – detta är en bil som kommer att få hjärtan att slå snabbare.

Lättmetallfälgen Queenstown med sin markanta design med fem ovala halvcirklar. (Foto: VW)
Lättmetallfälgen Queenstown med sin markanta design med fem ovala halvcirklar. (Foto: VW)
Ett Akrapovič sportavgassystem kommer att finnas till Golf GTI Clubsport som en del av Race-paketet (tillval). (Foto: VW)
Ett Akrapovič sportavgassystem kommer att finnas till Golf GTI Clubsport som en del av Race-paketet (tillval). (Foto: VW)
ANNONS

Läs mer:

Grattis Volkswagen: Bäst i test. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS