Stör du dig också på starka strålkastare? Du är inte ensam, det är en livsfara med de nya LED-strålkastarna.
Expertlarm: "De nya strålkastarna är en trafikfara"
Mest läst i kategorin
Känner du dig som ett rådjur i strålkastarljuset när du kör på mörka vägar? Du är inte ensam. Experter menar att LED-strålkastarna på nya bilar är betydligt mer bländande än de gamla halogenlamporna.
“Det är inte bara inbillning. Det är ett reellt problem”, säger Daniel Stern, chefredaktör för Driving Vision News och ljusforskare, till CBC News.
“Strålkastarna blir starkare, mindre och blåare. Alla dessa faktorer ökar en specifik typ av bländning som kallas obehagsbländning.”
LED-lampor – en ljus framtid med mörka sidor
LED-strålkastare, eller ljusdioder, använder halvledare istället för glödtrådar. Dioden omvandlar energi till ett starkt vitt ljus. LED-lampor är mer intensiva och har längre livslängd än halogenlampor, men de är också dyrare. Om de inte är korrekt inställda kan de blända mötande förare.
“Det är en säkerhetsrisk”, säger Stern.
“Om du känner att du inte kan se blir det väldigt desorienterande.”
Kanada halkar efter i utvecklingen
De första LED-lamporna installerades på bilar på 90-talet, men det var inte förrän på 2000-talet som de blev standard. De erbjöd ett klart, kallt ljus som påminner om dagsljus.
Nu syns LED-lampor på allt fler fordon, och många byter ut sina halogenlampor mot LED trots att det inte rekommenderas.
Kanadensiska forskare menar att landets regleringar inte har hängt med i utvecklingen av strålkastartekniken.
“De flesta länder utanför Nordamerika har strängare regler för att kontrollera bländning från halvljus och dimljus”, säger Bruce Haycock, forskare vid KITE research institute i Toronto.
Haycock har skapat en simulator som visar hur det är att möta en bil med LED-strålkastare.
“Det är svårt att se världen runt de mötande strålkastarna på grund av den stora kontrasten mellan det starka ljuset och de mörka områdena runtomkring.”
Anpassningsbara strålkastare – en lösning på problemet?
Enligt experter har Tyskland länge legat i framkant när det gäller forskning om bilbelysning. De har i åratal använt automatiserade LED-system som kan tända och släcka individuella lampor för att kontrollera bländning.
Vad säger lagen i Sverige?
I Sverige är det Transportstyrelsen som reglerar bilars belysning. Enligt lagen måste halvljuset vara inställt så att det inte bländar mötande trafik. Det är också förbjudet att använda helljus när man möter eller kör bakom andra fordon.
Några viktiga punkter från Transportstyrelsens föreskrifter:
- Halvljuset får inte vara bländande.
- Helljus får endast användas när det inte bländar andra trafikanter.
- Dimljus får endast användas vid nedsatt sikt.
- Extra ljuskällor, som extraljus och LED-ramper, måste vara godkända och korrekt monterade.
Det är viktigt att vara medveten om riskerna med bländande strålkastare och att se till att bilens belysning är korrekt inställd.
Livsfarligt fel: Giulia och Stelvio återkallas
Det regnar återkallelser och senast i raden hamnar Giulia och Stelvio som har ett potentiellt livsfarligt fel. Julstämningen grusas för vissa Alfa
Läs också:
Christina, 71 lever med svår ALS: Kommunen drar undan mattan. News 55
Kallduschen: Svensk ekonomi står helt stilla. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.