Dagens PS

Experterna har sagt sitt: Vilken elbil tar hem segern?

Vilken av dessa tre är egentligen bäst? Vi har kollat. (Foto: Zeekr, Xpeng och Tesla)
Vilken av dessa tre elbilar är egentligen bäst? Vi har kollat. (Foto: Zeekr, Xpeng och Tesla)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 okt. 2024Publicerad: 22 okt. 2024

Det är inte lätt med alla nya elbilar som dyker upp. För oss, okända märken från Kina, blandat med ständigt närvarande Tesla. Så vem vinner?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ja – vilken elbil regerar?

Vi dyker djupt ner i tre heta utmanare – Zeekr 001, Tesla Model Y och Xpeng G6 – och analyserar deras styrkor och svagheter.

Genom att jämföra expertutlåtanden från otaliga tester kan vi avslöja vilken modell som verkligen är bäst i test.

Så har listan tagits fram

Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra.

Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt. På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren i Europa.

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.

ANNONS

Senaste nytt

Plats 3 – Zeekr 001

ANNONS

Snittbetyg: 74

Pris: 677 000 kronor

Läs också: Zeekr 001 – elkombi med Volvo-gener

Sist i klassen men hyfsat betyg ändå. Dock var det ett medie som gav bilen 50 poäng av 100 och det är rätt illa. (Foto: Zeekr)
Sist i klassen men hyfsat betyg ändå. Dock var det ett medie som gav bilen 50 poäng av 100 och det är rätt illa. (Foto: Zeekr)

Zeekr 001: Rymlig elbil – med vissa brister

Zeekr 001 är en helt elektrisk kombi med ett sportigt utseende och en rymlig interiör. Bilen erbjuder snabb acceleration och lång räckvidd, särskilt i Long Range-versionen med bakhjulsdrift.

Tyvärr finns det också en del minusposter. Däribland ett irriterande förarövervakningssystem och en något stötig fjädring, även i toppmodellen med luftfjädring.


Plats 2 – Tesla Model Y

ANNONS

Snittbetyg: 79,16

Pris: 554 170 kronor

Läs också: Tesla planerar sjusitsig Model Y i Europa

Tesla är omtyckt och har arbetat hårt på infrastrukturen med laddare etc. Men det är en design vi inte riktigt gillar. (Foto: Tesla)
Tesla är omtyckt och har arbetat hårt på infrastrukturen med laddare etc. Men det är en design vi inte riktigt gillar. (Foto: Tesla)

För- och nackdelar

Denna nya elbil imponerar med sin smarta interiör, starka prestanda och långa räckvidd. Dessutom erbjuder tillverkaren en väl utbyggd laddinfrastruktur, vilket underlättar för långresor.

Baksidan av myntet är det något udda utseendet och att komforten hade kunnat vara snäppet bättre.


Plats 1 – Xpeng G6

ANNONS

Snittbetyg: 80

Pris: 529 900 kronor

Läs också: Xpeng G6: Bilen som ska smälta svensken?

Journalisterna tycker att detta är en Tesla 2.0 med bättre design. Den är dock lite väl styv i fjädringen. (Foto: Xpeng)
Journalisterna tycker att detta är en Tesla 2.0 med bättre design. Den är dock lite väl styv i fjädringen. (Foto: Xpeng)

Ny elbil utmanar Tesla Model Y

Tänk dig att du bett AI att ge Tesla Model Y en ansiktslyftning – resultatet är just denna nya elbil.

Bilen må ha ett anonymt utseende, men den erbjuder både lång räckvidd och snabbladdning.

Om priset översätts direkt till svenska kronor kan detta bli en prisvärd elbil som levererar problemfri körning. Nackdelen är den hårda fjädringen som inte riktigt ger en sportig känsla.

Läs också: Ulf Brunnberg knäckt efter indragna körkortet

ANNONS

PlatsElbilskampenListpris oktober 2024Snittbetyg
1Xpeng G6529 900 kronor80
2Tesla Model Y554 170 kronor79,16
3Zeekr 001677 000 kronor74

Bästa kombin: Tre rivaler gör upp om titeln

Kombin har en lång och trogen historia i Sverige. Det finns fortfarande en mängd modeller där ute att välja mellan, men vilken är bäst? Det har vi tagit

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS