Glöm tidigare råd, nu lär vi om. Enligt experten ska vi inte kämpa med att efterdra bultarna utan bara kolla att de faktiskt sitter fast.
Experten: Sluta dra åt bultarna
Mest läst i kategorin
Däckbranschen har länge manat oss att ”efterdra” hjulbultarna efter ett däckbyte. Men nu har tongångarna ändrats. Istället för att dra åt bultarna ytterligare, ska vi nu bara ”efterkontrollera” dem enligt SVT.
Anledningen?
Ordet ”efterdra” upplevs som alltför aggressivt och kan leda till att bilägare drar åt för hårt.
Experten uttalar sig
Lasse Dahlqvist, från Däckspecialisternas riksförbund, förklarar att det tidigare rådet, att ”efterdra” efter 5–10 mils körning, sände fel signaler.
Många bilägare tolkade det som att de skulle ta i extra mycket, vilket i värsta fall kan skada bultarna och göra det farligt att köra.
I själva verket handlar det bara om att kontrollera att bultarna sitter ordentligt.
Det kan göras med en momentnyckel, för att vara helt säker på att bultarna är åtdragna med rätt moment. Momentet, alltså hur hårt bultarna ska dras, finns angivet i bilens instruktionsbok.
Men lugn, har du ingen momentnyckel räcker det med en vanlig spärrnyckel. Det viktiga är att kontrollera att bultarna sitter fast ordentligt, inte att dra åt dem hårdare.
Senaste nytt
Men glöm inte att kolla
Däckspecialisternas riksförbund betonar att det är viktigt att kontrollera hjulbultarna oavsett om du byter däck själv eller lämnar in bilen på verkstad.
Att efterkontrollera bultarna tar bara några minuter och kan spara dig från obehagliga överraskningar på vägen.
Så nästa gång du byter däck, kom ihåg: efterkontrollera, inte efterdra.
Glöm inte – nya däckregler gäller i vinter
Snart kommer snön och det är dags att byta däck. Har du dubbfria däck måste du se över att de uppfyller nya kravet. Vintern närmar sig med stormsteg och
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.