Trots alla pengar som Google, Tesla, och mängder av andra bolag har satsat på självkörande bilar, så gör man inte så stora framsteg. Det menar entreprenören George Hotz, som själv har arbetat med tekniken länge.
Experten: Självkörande bilar är en bluff
Mest läst i kategorin
Till Bloomberg säger George Hotz:
”Det är en bluff. Dessa företag har slösat bort tiotals miljarder dollar.”
Ett krasst konstaterande. Men ett antal dödsolyckor med självkörande fordon som ägt rum de senaste åren talar för att det kan stämma. Det är inte så enkelt att utveckla tekniken. Många trodde att vägen till en AI som fattar självständiga beslut bakom ratten var kort. Men fortfarande jagar techjättarna en fungerande lösning, skriver Cleantechnica.
Anthony Levandowski är en mjukvaruutvecklare i fältet som har skapat en del rubriker. Han påstås ha läckt information i samband med sitt byte av arbetsgivare. Men i dag driver han en startup för att utveckla autonoma lastbilar åt industrianläggningar.
Han menar också att kapaciteten i självkörande bilar är låg. Under lång tid framöver kommer de inte att vara bättre än de fordon han själv utvecklar. Skillnaden är att dessa kör runt på en avgränsad, begränsad yta med ett fåtal beslut att fatta.
George Hotz säger till Bloomberg att det är en myt att människor kommer att vara sämre förare än robotar. En mycket bra robot kommer att ha svårigheter att klara ett flertal situationer som människor ännu så länge är bättre, på menar han. Det vill säga om människan i bilen är någorlunda pigg, nykter och koncentrerad på vägen.
”Människor är riktigt, riktigt bra förare – absurt bra”, säger George Hotz.
Självkörande bilar har lång väg kvar
Tesla utgör ett gott exempel på att industrin har svårt att röra sig framåt. I jakten på den självkörande bilen har bolaget pendlat mellan kamerateknologi och radarteknik och bytt underleverantörer.
Man lanserar tillägg efter tillägg i mjukvaran. Men bilarna är fortfarande inte helt säkra. De är oftare inblandade i olyckor än bilar som körs av människor. Att råka köra på någon bakifrån är särskilt vanligt.
Men hoppet är inte ute för robotföraren. Enligt New York Times finns det en ny teknik för att kompensera för den mänskliga faktorn i bilkörningen.
Den heter C-V2X, eller ”cellular vehicle-to-everything”. Genom sådan teknik skulle fordonen kunna kommunicera med varandra och med den omgivande miljön, vilket kan minska risken att kollidera. Föraren kan då bli varnad om bilen befinner sig för nära någonting som utgör en fara.
Det är en teknik som dessutom redan nu kan hjälpa om vi skulle vilja att människor agerar mer i det allmännas intresse. Alltså slutar skicka sms från förarplats eller köra påverkade eller utan körkort, konstaterar Cleantechnica.
Senaste nytt
Läs också:
Tesla stäms för falsk marknadsföring av sin autopilot
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.