Tekniken och designen i Geelys eldrivna suv Lotus Eletre Type 132 spås bana väg för Volvo Cars nya stora el-suv, enligt Teknikens Värld.
Expert: Volvos framtid avslöjad i Lotus el-suv
Mest läst i kategorin
Volvo Cars-ägaren Geely från Kina har tagit över Lotus från britterna och fört över mycket sin teknik från Volvos och Geelys utvecklingsavdelningar i Göteborg, skriver Teknikens Värld efter ett besök utanför Amsterdam (världspremiären av bilen var i London) för att kika på den nya tekniken som nu implementeras i ett anrikt sportbilsmärke.
Kinesiska Geely, som även är huvudägare i Polestar, vill att bilens ägare ska få en helt ny digital upplevelse.
Bilen byggs förresten i Kina och inte i Storbritannien.
Geelys avtryck markant på Lotus nya el-suv
När skapelsen hamnar i strålkastarljuset konstaterar tidningens motorredaktör Jan-Erik Berggren att det märks att el-suven kommer från Geely.
“Här finns lite av Lynk & Co 01 i fronten och lite av C40 runt C-stolpen. För att vara hela 5,1 meter lång ser den sportig ut. Hjulbasen är på pricken tre meter vilket ger bra innerutrymmen, även om Lotus inte öppnat kupén som till exempel Tesla men inte heller krympt den med stor mittkonsol på golvet som Volvo och Polestar”, skriver Berggren som ser fram mot att testköra den sportiga och tekniskt avancerade elbilen framåt hösten, “då vet vi också exakt hur mycket av den här bilen som finns i Volvos nya stora eldrivna suv”.
Bilproffs drar paralleller mellan brittiska Lotus och tyska Porsche.
Trots att bilen är elektrisk med ett batteri på 100 kWh och en räckvidd som uppges vara runt 60 mil snålar den inte på hästkrafterna.
På hemsidan står det att suven har 350kW laddningstid på bara 20 minuter för 400 km. Där beskrivs också elbilen som en “hyper-suv” och “en ny typ av rena elektriska stadsjeepar”.
Senaste nytt
Vd: “Viktig punkt i vår historia”
Så här kommenterar Matt Windle, vd för Lotus Cars, forodnet:
“Eletre är en djärv och revolutionerande ny bil som levererar på vårt åtagande att flytta Lotus till helt nya fordonssegment när vi breddar vår globala attraktionskraft och tillgänglighet.
Han säger också att den elektriska sportbilssuven är en “viktig punkt i vår historia”. Läs mer om det här.
El-sportbilen och suven Eletre har hela 600 hk och 0-100 km/h tar mindre än tre sekunder.
Toppfarten är 260 km/h.
Nästa år startar leveranserna av Eletre.
Läs även: Lotus satsar på elbilar och Kina: “Vi måste sticka ut”
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.