Efter fem års intensiva tester och spännande demonstrationer, avslutas nu elvägsprojektet Evolution Road. Förra veckan revs den sista sträckan på Getingevägen i Lund. Därmed går en era i projektets historia i graven.
Evolution road: Elvägsprojektet avslutas
Mest läst i kategorin
“Den största lärdomen? Elvägar är en fantastisk idé. Samhällsnyttan kan bli enorm”, säger Per Löfberg, som tidigare ledde projektet på Innovation Skåne.
Numera är han senior projektledare på Elonroad, företaget som står bakom tekniken.
Starten och utvecklingen av Evolution road
Projektet startade redan 2019, skriver DN.
Därefter, våren 2020, byggdes en elväg i bussfilen på Getingevägen. Året därpå, 2021, frästes en kilometer lång laddskena ner i vägbanan. Således tog projektet stora steg framåt på kort tid.
Tekniken i fokus
Tekniken är enkel men genialisk: en avtagare under fordonet får direktkontakt med vägens laddskena. Strömmen kopplas på endast när ett fordon passerar.
På så vis kan en buss som laddas under en kilometer köra tre kilometer till. Detta innebär att laddningen fungerar både när fordonet står stilla och när det rör sig.
Läs även: Sverige bygger elmotorväg – första i världen. Dagens PS
Många inblandade
Flera aktörer har bidragit till projektets framgång: Kraftringen Energi, Lunds kommun, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige och VTI. Alla dessa parter har spelat en viktig roll i att föra projektet framåt.
Rapportering och slutsatser
Nu när elvägen i Lund är nedmonterad, återstår att rapportera alla insikter och erfarenheter till Trafikverket, som finansierade projektet.
En viktig slutsats är att elvägar kan ge stora miljövinster. Med ett utbyggt elvägnät på cirka 300 mil i Sverige, skulle behovet av stora batterier minska betydligt.
Fördelarna med elvägar som Evolution road
“Elvägar kan minska batteristorlekarna med mellan 50 och 80 procent. För att maximera potentialen bör alla typer av fordon kunna använda dem”, påpekar Löfberg.
Läs även: Utredning om elvägar saknar fokus på lättare fordon. Dagens PS
Enkel installation
Att installera en elväg är inte särskilt svårt. Man fräser ett spår i vägen, 30 centimeter brett och 6 centimeter djupt. Varje inkopplingspunkt förser skenan med ström en kilometer åt varje håll. Därmed blir installationen smidig och effektiv.
Smidig installation
“Du behöver bara mata elvägen varannan kilometer. Detta är en enorm fördel. Installationen i vägen är nästan löjligt enkel”, säger Löfberg.
Nya spännande projekt
Elonroad har flera nya projekt på gång. Till exempel samarbetar de med Vinci Group om en två kilometer lång elväg på motorvägen A10 utanför Paris.
Projektet startade i höstas och kommer att pågå i tre år.
Expansion till Frankrike
“Frankrike ska utvärdera vår teknik och en annan. Om allt går bra, kan Elonroads vägar spridas över hela Frankrike”, avslutar Löfberg.
Således ser framtiden ljus ut för Elonroad och deras banbrytande teknik. Med många nya projekt på gång, fortsätter de att leda utvecklingen inom elvägar.
Läs även:
Förslag: Framtidens elvägar inte gratis. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.