Kinesiska forskare hävdar att de har utvecklat ett batteri som i princip kan hålla för evigt. Kan revolutionera hela elbilsindustrin.
Evighetsbatteriet – en game changer för elbilsindustrin?


Mest läst i kategorin

Ett team av kinesiska forskare har skapat rubriker med sitt påstående att ha utvecklat ett batteri för elbilar som kan hålla i princip hur länge som helst. Hemligheten ligger i användningen av aluminium-ioner, ett material som är både billigare och mer lättillgängligt än det litium som används i dagens elbilsbatterier, skriver ACS central science.
Elbilar som håller för evigt
Batteriet har testats i 10 000 laddnings- och urladdningscykler med en kapacitetsförlust på mindre än en procent. Detta är en betydande förbättring jämfört med dagens litiumjonbatterier, som vanligtvis tappar kapacitet efter cirka 1 000 cykler.

Genombrottet ligger i en ny beläggning på batteriets elektroder som förhindrar bildandet av aluminiumkristaller, vilka tidigare har varit ett stort problem för aluminiumjonbatterier. Kristallerna sätter sig på batteriet och försämrar dess livslängd.

Billigare än så här blir det inte: Elbil för under 600 kr
Många kan bara drömma om en elbil. Varken leasing eller köp är särskilt tillgängligt för de flesta. Men på ett ställe kan man komma billigt undan. En
Fördelar med aluminium
Förutom den längre livslängden har aluminiumjonbatterier flera andra fördelar jämfört med litiumjonbatterier. Aluminium är lättare att återvinna än litium, vilket kan leda till lägre priser på batteripaket. Dessutom är aluminium lättare än litium, vilket kan bidra till att minska vikten på elbilar.
Utmaningar kvarstår
Trots de lovande resultaten finns det fortfarande utmaningar att övervinna innan batteriet kan kommersialiseras. Forskarna arbetar med att öka batteriets energitäthet, vilket är avgörande för att elbilar ska kunna köra längre sträckor på en enda laddning. De strävar också efter att ytterligare förbättra batteriets livslängd, även om 10 000 cykler redan är en imponerande siffra.

Varning: Chockhöjning av bränslepriserna 2027
Höga elkostnader och höga bränslepriser gör att det lutar åt cykel om ett par år. ADAC förutspår höga prishöjningar på bränsle. ADAC, Tysklands
Revolutionerande potential
Om aluminiumjonbatterierna lever upp till forskarnas förväntningar kan de revolutionera elbilsmarknaden. Billigare och mer hållbara batterier kan göra elbilar mer tillgängliga för fler människor och påskynda övergången till en mer hållbar transportsektor.
Vägen framåt
Wei Wang, som leder forskargruppen bakom prototypen, betonar att det krävs ytterligare förbättringar av batteripaketen innan de är kommersiellt gångbara. Men forskarna är optimistiska och tror att aluminiumjonbatterier har potential att förändra elbilsindustrin i grunden.
Utvecklingen av elbilsbatterier med längre livslängd och lägre kostnader är avgörande för att göra elbilar mer konkurrenskraftiga. Många bilmärken, som till exempel Ford, kämpar med stora förluster på elbilar. Ett genombrott inom batteriteknik skulle kunna vara en game changer för hela branschen.

Forskare: Det här är värre för miljön än diesel
Bilar med förbränningsmotorer raderas sakta från planeten och elbilarna blir fler. Men det är faktiskt inte bensin eller diesel som är de värsta
Innan du lämnar:
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Läs också:
Arbetslösheten ökar – fler söker jobb men konkurrensen hårdnar. News 55
Northvolt – ett ekonomiskt svart hål. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.