Dagens PS

Eve Air säkrar 94 miljoner – redo att förändra flyget

Är det här framtiden? Flygtaxi i mindre skala? (Foto: Eve)
Är det här framtiden? Flygtaxi i mindre skala? (Foto: Eve)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 juli 2024Publicerad: 23 juli 2024

En brasiliansk startup avslöjade precis en ny 4-sitsig eVTOL med en räckvidd på 60 mil. Eve Air Mobility hoppas kunna lansera den nya utsläppsfria lufttaxin år 2026.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Eve Air Mobility har officiellt gått med i tävlingen om lufttaxin rapporterar Robb Report.

Perfekt för innerstadspendling

Den brasilianska startupen, som är ett dotterbolag till flygjätten Embraer, presenterade sin fullskaliga prototyp av ett elektriskt vertikalstartande och landande (eVTOL) flygplan på den 45:e Farnborough Airshow i Storbritannien i söndags.

En bra bild över de åtta propellrarna på Eves prototyp. (Foto: Eve)
En bra bild över de åtta propellrarna på Eves prototyp. (Foto: Eve)

Det batteridrivna fordonet har två elmotorer, åtta propellrar för vertikalflygning och fasta vingar för att kryssa i luften. Prototypen kommer inte att bära passagerare eller en pilot och kommer att flygas på distans under testerna. Det slutliga flygplanet kommer att bära fyra passagerare och en pilot, med en räckvidd på 60 mil (100 km). Perfekt för innerstadspendling. Eve har ännu inte delat detaljer om hastigheter eller flygtider.

“Vårt globala ingenjörsteam har visat exceptionell dedikation och expertis för att framgångsrikt montera vår första fullskaliga eVTOL-prototyp,” sa vd för Eve Air Mobility, Johann Bordais. “Detta är en betydande milstolpe som understryker vårt engagemang för säkerhet, tillgänglighet och innovation.”

Finansiering verkar säkrad men konkurrensen är hård. (Foto: Eve)
Finansiering verkar säkrad men konkurrensen är hård. (Foto: Eve)
ANNONS

Senaste nytt

Säkrad finansiering

Förutom prototypen meddelade Eve att alla huvudsakliga leverantörer för produktionsflygplanet är valda. Diehl Aviation kommer att designa och producera interiören, medan ASE tillhandahåller kraftdistributionssystemet. Startupen har också säkrat ytterligare närmare 1 miljard kronor i finansiering från flera investerare. Detta innebär tillräckligt med pengar för att driva eVTOL genom nästa utvecklings- och certifieringsfas.

ANNONS

Eve förväntar sig att flyga prototypen i slutet av detta år eller början av 2025. Därefter kommer omfattande tester att bedöma säkerhet och prestanda.

“Vi skapar inte bara ett flygplan, vi bygger ett omfattande ekosystem av lösningar som kommer att forma framtiden för avancerad luftmobilitet,” tillade Bordais.

Alla leverantörer är klara. Finansiering på plats. Nu väntar de på ett ok att få flyga. (Foto: Eve)
Alla leverantörer är klara. Finansiering på plats. Nu väntar de på ett ok att få flyga. (Foto: Eve)

Klartecken för flygning 2026

Eve hoppas ha fem prototyper klara till nästa år och en förserie eVTOL byggd till 2026 för att hjälpa till med certifieringsprocessen. Företaget ansökte om certifiering hos Brasiliens civilflygsregulator år 2022 och förväntar sig att få klartecken för flygning år 2026.

Eve är en av ett dussintal startups som arbetar med utsläppsfria lufttaxi och har landat några kunder trots hård konkurrens. Företaget har samlat nästan 3 000 potentiella beställningar inför produktionen. United, Global Crossing och Azorra är några av de intresserade parterna. Eves första eVTOL-produktionsanläggning, belägen i Taubaté i São Paulo, Brasilien, kommer initialt att kunna producera upp till 480 fordon per år men kan utökas när efterfrågan ökar.

Flygande taxi som inte kräver tillstånd

Nu går det att flyga en rad eVTOL-farkoster utan en rad tillstånd och pilotlicens. Mycket pekar på att 2024 kommer vara året då den nya trenden lättar på

Flygande taxi tar över transporterna

Flygande taxi eller eVTOL-farkoster ser på allvar ut att inta luftutrymmet på många håll. Det blir fokus på transporter där elektriska flygtransporter tar

Flygande taxibilar från Lilium snart i Saudiarabien

Saudia vill styra om världens uppfattning om landet från oljerikt till turistrikt. Därför köper de in taxiflyg från Lilium. Tyska Lilium har säkrat sin

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS