Dagens PS

EU:s utsläppskrav pressar bilbranschen: "En kamp mot klockan"

2025 är ett ödesår för bilindustrin. (Foto: Canva AI)
2025 är ett ödesår för bilindustrin. (Foto: Canva AI)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 jan. 2025Publicerad: 21 jan. 2025

Höga priser och minskat stöd för elbilar har bromsat bilförsäljningen i EU. Vad betyder det för framtiden?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Höga priser och minskat stöd för elbilar har fått bilförsäljningen i Europa att tappa fart. Enligt den europeiska branschorganisationen ACEA ökade nyregistreringarna av bilar i Europa med blygsamma 0,9 procent under 2024, vilket innebär totalt 13 miljoner sålda fordon, skriver ACEA.

Trots en viss uppgång i december ser branschen stora utmaningar framöver.

ANNONS
Antal nya köp av bilar inom EU. (Foto: ACEA)
Antal nya köp av bilar inom EU. (Foto: ACEA)

Försäljningen av helt eldrivna bilar minskade med 1,3 procent under året. Orsaken är att flera länder, däribland Tyskland, har dragit tillbaka statliga subventioner.

Det här har pressat ner elbilarnas marknadsandel till 15 procent, vilket är ett bakslag för många biltillverkare som satsat på elektrifiering.

Strängare krav pressar marknaden

Blickar vi framåt mot 2025 ser utmaningarna bara ut att växa. EU skärper sina utsläppskrav, vilket tvingar biltillverkare att sälja fler elbilar, trots att efterfrågan på dessa minskar. Samtidigt brottas industrin med tuff konkurrens från Kina och hotande tullar i USA.

”Situationen för europeiska tillverkare är mycket svår. Prispress, förlorade marknadsandelar i Kina och nya regler i Europa skapar en perfekt storm,” skriver UBS-analytikern Patrick Hummel i en färsk analys.

ANNONS

Senaste nytt

Hybrider vinner mark

ANNONS

Elbilarnas utmaningar har lett till att många konsumenter istället väljer laddhybrider, som kombinerar batteridrift med en förbränningsmotor. Trots att även försäljningen av laddhybrider minskade under 2024 steg siffrorna något under december.

Bensin ligger fortfarande i topp i EU. (Foto: Acea)
Bensin ligger fortfarande i topp i EU. (Foto: Acea)

Många förare dras fortfarande med räckviddsångest och ser laddhybrider som ett säkrare val. Detta har gjort att flera biltillverkare nu satsar mer på hybrider, trots att fokus länge legat på att övergå till renodlade elbilar.

Politiska beslut påverkar utvecklingen

Tyskland är ett tydligt exempel på hur politiska beslut kan förändra marknaden. Efter att subventionerna för elbilar togs bort föll försäljningen dramatiskt. Inför valet i februari har flera röster höjts för att stötta bilindustrin på nytt.

Samtidigt pågår debatten om EU:s mål att förbjuda försäljning av nya förbränningsmotorer från 2035. Oppositionsledaren Friedrich Merz vill att bensin- och dieselbilar ska få säljas under en längre period, medan förbundskansler Olaf Scholz föreslår skattelättnader för att göra elbilar mer attraktiva.

Vad väntar konsumenterna?

För bilköpare innebär osäkerheten en utmaning. Om inte EU förändrar sina CO2-regler riskerar biltillverkarna höga böter, något som kan leda till högre priser på nya bilar.

Samtidigt kan prispressen på hybrider och vissa elbilsmodeller skapa möjligheter för den som letar efter en ny bil. 2025 ser ut att bli ett avgörande år för den europeiska bilindustrin – och för konsumenternas val.

ANNONS

Trump och hans bilar: En galen samling lyx och nostalgi

Donald Trump gillar bilar och har genom åren haft en del roliga fordon i sin flotta. Här tar vi oss igenom några av dem. När Donald Trump återigen valdes

Läs också:

Fuskande forskare fälls för förfalskningar. News 55

Storbanken sämst i Europa – svenska banker halkar efter. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS