Dagens PS

EU:s nya regelverk för tung trafik: "Värre än värdelöst"

EU regler
Riktigt usla enligt miljövänner. ”En bra kompromiss”, säger den svenska regeringen om EU:s nya regler för tung trafik. På bilden. Laddstolpar för elbilar på Slottskajen nedanför Stockholms Slott. (Foto: Janerik Henriksson /TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 nov. 2023Publicerad: 10 nov. 2023

Riktigt usla enligt miljövänner. ”En bra kompromiss”, säger den svenska regeringen. Spörsmålet? EU:s regler kring tung trafik.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Euro 7 är ett regelverk som ska ersätta Euro 6 där förhandlingarna inom EU nu ser ut att ha nått ett resultat.

Regelverket rör utsläpp från fordon med förbränningsmotor och verkar landa i en kompromiss.

Kraven på minskade utsläpp av avgaser ser ut att mildras, kraven på lägre partikelutsläpp från däck behållas, sammanfattar Altinget läget.

Redan fastlagt

EU:s medlemsländer har redan enats om att fasa ut förbränningsmotorer fram till år 2035.

Då ska alla nya bilar ha nollutsläpp från avgasröret.

Samtidigt har man skärpt kravet för att typgodkänna nya bilar, lastbilar och bussar.

I de nya Euro 7-regler som presenterades i fjol ingår krav på vad som får släppas ut från däck och bromsar och skärpta regler för hur utsläppsnivåer ska testas.

ANNONS

Senaste nytt

Blir dyrare

ANNONS

EU-kommissionen beräknade i fjol att de nya kraven kommer att göra en personbil 1 000-1 500 kronor dyrare, en buss eller lastbil minst 25 000 kronor.

EU-länderna har sedan samlats kring en kompromiss som mildrar kraven på skärpta regler.

”Det är en bra kompromiss som gjorts”, sade utrikeshandelsminister Johan Forssell (M) till TT efter mötet med kollegorna.

”Handlar om balans”

”Det handlar om att hitta en balans både mellan vikten av att ha tuffa utsläppskrav och klara den gröna omställningen, samtidigt som vi också måste se till kostnaderna och hur vi använder våra resurser på bästa sätt”, tillade han.

Kritikerna menar att det förslag man nu landat i är rejält urvattnat.

”Det här räcker inte för att garantera lägre utsläpp, anser exempelvis Nederländernas ekonomi- och klimatminister Micky Adriaansens.

Parlamentet stödjer

Nu har EU-parlamentet slagit fast en ståndpunkt som är mindre ambitiös än det ursprungliga förslaget och stämmer med ministrarnas kompromiss, skriver Autonews.

ANNONS

De regler som nu antas kommer att träda i kraft tidigast 2026 för personbilar och 2027 för tunga fordon.

”Ingen förbättring”

Miljögruppen Transport & Environment beskrev på torsdagen parlamentets ståndpunkt om Euro 7 som “värre än värdelös.”

“EU-parlamentet stödde en så kallad “Euro 7”-standard som inte avsevärt förbättrar skyddet av luftföroreningar utöver sin Euro 6-föregångare”, menar gruppen.

För Sverige, vars tunga fordonssektor står för flera procent av BNP, har det varit väsentligt att nå den kompromiss EU nu landat i.

Relaterad läsning:

EU backar från skärpta utsläppsregler för bilar – Dagens PS

EU-förbudet mot vanliga bränslebilar är nu klubbat – Dagens PS


 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS