Riktigt usla enligt miljövänner. ”En bra kompromiss”, säger den svenska regeringen. Spörsmålet? EU:s regler kring tung trafik.
EU:s nya regelverk för tung trafik: "Värre än värdelöst"
Mest läst i kategorin
Euro 7 är ett regelverk som ska ersätta Euro 6 där förhandlingarna inom EU nu ser ut att ha nått ett resultat.
Regelverket rör utsläpp från fordon med förbränningsmotor och verkar landa i en kompromiss.
Kraven på minskade utsläpp av avgaser ser ut att mildras, kraven på lägre partikelutsläpp från däck behållas, sammanfattar Altinget läget.
Redan fastlagt
EU:s medlemsländer har redan enats om att fasa ut förbränningsmotorer fram till år 2035.
Då ska alla nya bilar ha nollutsläpp från avgasröret.
Samtidigt har man skärpt kravet för att typgodkänna nya bilar, lastbilar och bussar.
I de nya Euro 7-regler som presenterades i fjol ingår krav på vad som får släppas ut från däck och bromsar och skärpta regler för hur utsläppsnivåer ska testas.
Senaste nytt
Blir dyrare
EU-kommissionen beräknade i fjol att de nya kraven kommer att göra en personbil 1 000-1 500 kronor dyrare, en buss eller lastbil minst 25 000 kronor.
EU-länderna har sedan samlats kring en kompromiss som mildrar kraven på skärpta regler.
”Det är en bra kompromiss som gjorts”, sade utrikeshandelsminister Johan Forssell (M) till TT efter mötet med kollegorna.
”Handlar om balans”
”Det handlar om att hitta en balans både mellan vikten av att ha tuffa utsläppskrav och klara den gröna omställningen, samtidigt som vi också måste se till kostnaderna och hur vi använder våra resurser på bästa sätt”, tillade han.
Kritikerna menar att det förslag man nu landat i är rejält urvattnat.
”Det här räcker inte för att garantera lägre utsläpp, anser exempelvis Nederländernas ekonomi- och klimatminister Micky Adriaansens.
Parlamentet stödjer
Nu har EU-parlamentet slagit fast en ståndpunkt som är mindre ambitiös än det ursprungliga förslaget och stämmer med ministrarnas kompromiss, skriver Autonews.
De regler som nu antas kommer att träda i kraft tidigast 2026 för personbilar och 2027 för tunga fordon.
”Ingen förbättring”
Miljögruppen Transport & Environment beskrev på torsdagen parlamentets ståndpunkt om Euro 7 som “värre än värdelös.”
“EU-parlamentet stödde en så kallad “Euro 7”-standard som inte avsevärt förbättrar skyddet av luftföroreningar utöver sin Euro 6-föregångare”, menar gruppen.
För Sverige, vars tunga fordonssektor står för flera procent av BNP, har det varit väsentligt att nå den kompromiss EU nu landat i.
Relaterad läsning:
EU backar från skärpta utsläppsregler för bilar – Dagens PS
EU-förbudet mot vanliga bränslebilar är nu klubbat – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.