Dagens PS

EU:s nya direktiv om kolfiber i bilar

Det svänger snabbt. Nu har EU nya direktiv, tydligen. (Foto: Getty Images)
Det svänger snabbt. Nu har EU nya direktiv, tydligen. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 apr. 2025Publicerad: 16 apr. 2025

Chockvända i EU:s kolfiberbeslut. Förbudet som skakade bilvärlden ser ut att utebli. Läs mer om den oväntade vändningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare i veckan spreds nyheten som en löpeld bland motorintresserade: EU övervägde att förbjuda användningen av kolfiber i bilar. Detta efter att ett utkast till en ny lagstiftning gällande uttjänta fordon nämnde kolfiber i samma andetag som miljöfarliga ämnen som kadmium och bly.

Nu kommer dock lugnande besked från Europaparlamentet. Enligt uppgifter till Motor1 Italia kommer kolfiber att strykas från listan över reglerade material. Det innebär att biltillverkare även efter 2029 kommer att kunna fortsätta använda det lätta och starka materialet i sina fordon.

Varför hamnade kolfiber på “svarta listan”?

Bakgrunden till den initiala oron handlade om hur kolfiber bryts ner och återvinns. Enligt EU:s bedömningar finns det en risk att kolfiberfilament kan spridas i luften och potentiellt vara skadliga vid hudkontakt. Dessutom befarades att materialet skulle kunna orsaka kortslutningar och problem i återvinningsmaskiner.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Kolfiberns betydelse i bilvärlden

Kolfiber har en lång och framgångsrik historia inom bilindustrin, särskilt när det gäller prestanda och viktminskning. Redan på 1980-talet introducerades materialet i Formel 1, och 1991 lanserade Jaguar XJR-15 som den första serietillverkade gatbilen med en kaross helt i kolfiber.

I takt med att moderna bilar utrustas med alltmer avancerad teknik och elektriska drivlinor, ökar fordonens vikt. Kolfiber, med sin kombination av låg vikt och hög styrka, har därför blivit ett viktigt verktyg för att hålla nere totalvikten och därmed förbättra prestanda och effektivitet. Inom racing och sportbilar är kolfiber numera standard för att optimera både vikt och säkerhet.

Även om oron för ett förbud nu har lagt sig, kvarstår frågan varför kolfiber överhuvudtaget hamnade på EU:s lista över potentiellt farliga material. Diskussionen kring återvinning och hantering av avancerade material i bilar kommer sannolikt att fortsätta i framtiden.

ANNONS

Musks mardröm: Tvingas byta dator i fyra miljoner bilar

Elbilstillverkaren Tesla står inför ett potentiellt kostsamt dilemma. Enligt uppgifter kan bolaget behöva byta ut datorn i omkring fyra miljoner fordon

Läs också:

Regeringens miljonsatsning: Precisionsmedicin på agendan. News 55

För lite, för sent från regeringen i vårens budget – anser expert. E55

Aktien rusar – men oron kring Ericsson består. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS