Dagens PS

EU:s förbud mot bensin- och dieselbilar kan dröja

förbud
Fem EU-länder sätter sig emot komissionens förslag om förbud för bensin- och diselbilar 2035 (Foto: TT).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 27 juni 2022Publicerad: 27 juni 2022

Italien, Portugal, Slovakien, Bulgarien och Rumänien vill fördröja EU-komissionens förslag om förbud mot bensin- och dieselbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Italien, Portugal, Slovakien, Bulgarien och Rumänien vill skjuta upp EU-parlamentets plan att införa förbud av försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035 med fem år, skriver Automotive News Europe.

EU-kommissionens koldioxidförslag om bensin och diesel i nya personbilar är en viktig del i EU:s planer på att ta itu med ökande transportutsläpp och påskynda elektrifieringen.

EU strävar efter att minska nettoutsläppen av växthusgaser med 55 procent till 2030, från 1990 års nivåer. 

Förslaget, som lades fram av EU-kommissionen förra året, och som EU-parlamentet röstade för tidigare denna månad, skulle kräva en 100-procentig minskning av CO2-utsläppen från nya bilar till 2035, vilket innebär att alla nya bilar som säljs inom EU 2035 ska vara nollutsläppsbilar.

Enligt Automotive News har en skrivelse cirkulerat inom EU,  där de fem länderna istället kräver en 90-procentig minskning av bilars koldioxidsutsläpp fram till 2035 och att nå målet på 100 procent till 2040.

De  fem länderna menar att lätta nyttofordon skulle klara en minskning av koldioxidutsläppen med 80 procent till 2035 och 100 procent till 2040, snarare än den minskning på 100 procent till 2035 som kommissionen föreslagit.

Senare i veckan möts EU:s ministerråd för att komma överens, och till slut förhandla fram den slutliga lagen med EU-parlamentet– En lag som EU-parlamentet redan röstat för.

Åsikterna går i sär

EU-komissionen menar att 2035-datumet är avgörande eftersom den genomsnittliga livslängden för nya bilar är 15 år– och ett senare förbud skulle stoppa EU från att nå nollutsläpp till 2050, den globala milstolpen som forskare säger skulle avvärja katastrofala klimatförändringar.

ANNONS

En del av EU:s medlemsländer står bakom förslaget, men Tysklands finansminster sa i förra veckan att Tysklanda inte gör det.

Ford och Volvo Cars har offentligt stöttat förslaget, och Volkswagen siktar på att sluta sälja bilar med förbränningsmotorer i Europa till 2035.

Men branschgrupper inklusive European Automobile Manufacturers’ Association har motsatt sig 2035-målet, med hänvisning till oro för bland annat den osäkra utbyggnaden av laddstationer.

EU håller även på att förhandla fram en annan lag, som kräver att länder installerar miljontals billaddare före 2030.

Läs även: Expert i Tyskland: Kopiera inte tysk energiepolitik

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]