Nu har EU lämnat besked om hur höga tullar unionen tänker införa på kinesiska elbilar – upp till 38,1 procent. Kineserna går i taket över beskedet.
EU:s beslut: Så höga tullar får kinesiska elbilar
Mest läst i kategorin
EU-kommissionens utredning kring importen av kinesiska elbilar har pågått sedan i oktober, och under onsdagen presenterades resultatet.
Slutsatsen är att kinesiska tillverkare av elfordon tjänar “stort på orättvisa subventioner” från den kinesiska staten, och därför rekommenderar EU-kommissionen nya tullar för hela unionen med start den 4 juli om ingen överenskommelse nåtts med Kina innan dess.
“Inflödet av subventionerad kinesisk import till artificiellt låga priser utgör därför ett hot om tydligt förutsägbar och överhängande skada för EU:s industri”, noterade kommissionen.
Olika tullsatser för bolagen
Utredningen har fokuserat på tre kinesiska elbilsproducenter som får olika tullsatser baserat på hur mycket EU-kommissionen uppskattar att subventioner rubbar marknaden. Elbilsjätten BYD får tullar på 17,4 procent mot sig, Geely 20 procent och SAIC hela 38,1 procent.
Övriga kinesiska elfordonsproducenter får tullar på 21 procent fram tills att de utretts. Om de vägrar delta i utredningen blir tullsatsen 38,1 procent, enligt EU-kommissionen.
Kina: “Naken protektionistisk handling”
Kineserna går inte helt oväntat i taket efter beskedet.
“Detta är en naken protektionistisk handling som skapar och eskalerar handelsfriktioner och ‘förstör rättvis konkurrens’ med motiveringen att ‘upprätthålla rättvis konkurrens'”, säger en talesperson för Kinas handelsministerium, enligt CNBC.
“Det här draget från EU skadar inte bara de legitima rättigheterna och intressena för Kinas elfordonsindustri, utan kommer också att störa och förvränga den globala fordonsindustrins leveranskedja, inklusive i EU”.
Läs även: Europa tävlar om Kinas elbilar – och planerar tullavgifter (Dagens PS)
Läs även: Så vinner Kina mot klockan i elbilsracet (Dagens PS)
Läs även: Tuffare än någonsin för svenska företag i Kina (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.