Nybilsförsäljningen i Europa sjunker för elfte månaden i rad, skriver Bloomberg. Volkswagens bilförsäljning har minskat allra mest. Det är flera samverkande faktorer som bidrar till situationen.
Europeisk bilförsäljning fortsätter dala
Mest läst i kategorin
Nybilsregistreringarna har sjunkit med 12,5 procent, konstaterar Bloomberg. I maj såldes 948 149 nya bilar i Europa enligt branschorganisationen European Automobile Manufacturers’ Association.
Det är Volkswagen som tappar allra flest kunder. Jämfört med maj månad förra året har deras försäljning gått ned med 21 procent.
Det är inflationen, ett minskat förtroende från konsumenterna och störningar i leveranskedjan som ligger bakom att bilförsäljningen fallit så mycket.
Bilförsäljning faller stadigt
Nu förutspår Bloomberg att bilindustrin kommer att få långvariga problem till följd av den minskade tillväxten i branschen. Även om vissa av problemen kan vara på väg att lösas, som bristen på halvledare, kommer biltillverkarna inte att hämta upp tappet i år.
I Västeuropa räknar man med att 7,4 procent färre bilar kommer att säljas i år jämfört med året innan, och att trenden fortsätter in i 2023. I januari trodde branschen i stället på en ökning på 9 procent.
För att hitta strategier som ska rädda företagen är det nu många bolag som fokuserar tillverkningen till de dyrare segmenten.
Läs också:
Tvärnit i nybilsförsäljningen – tapp på 20 procent
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.