Dagens PS

Europas största tillverkare av motorcyklar på väg att krascha

Motorcyklar
Motorcykelmärket KTM måste göra rekonstruktion. På bilden KTM-motorcyklar som kraschar i MotoGP. (Foto: Vincent Thian/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 02 dec. 2024Publicerad: 02 dec. 2024

Europas största tillverkare av motorcyklar, KTM, har gått in i rekonstruktion i ett försök att rädda bolaget, som plågas av låg försäljning, överproduktion och allt för stora lager.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Österrikiska KTM är ett av de mest populära märkena för motorcyklar inom off-road-kategorin (enduro, motocross och supermoto), och äger också motorcykelmärket Husqvarna.

Men bolaget har nu stora problem med skulder, och har ansökt om rekonstruktion. Detta då efterfrågan fallit kraftigt, försäljningen är ned 27 procent jämfört med första halvåret 2023. Samtidigt har produktionen löpt på, vilket resulterat i stora lager.

“Målet är att stabilisera kostnader och försäljning på en reducerad nivå från och med räkenskapsåret 2025 och därmed skapa grunden för hållbar konkurrenskraft och lönsamhet”, säger Pierer Mobility AG, moderbolaget till KTM-varumärkena till Focus.de.

Kallar det “depåstopp”

I en video kallar storägaren Stefan Pierer och nye vd:n Gottfried Neumiester rekonstruktionen för ett “depåstopp” på vägen mot återhämtning.

KTM har indiska Bajaj Auto och Red Bull som partners, men ingen av dem ska ha velat gå in med mer pengar för att rädda motorcykeltillverkaren.

Ägarbolaget Pierer Mobility AG:s aktie har fallit från 89,6 euro i september 2021 till 9,5 euro i fredags, skriver Forbes. Det ger ett börsvärde på 345 miljoner euro – men bolaget har 1,4 miljarder euro i skulder.

Har till februari på sig

Enligt Focus.de diskuterar företaget också att “omdimensionera produktionen”. Företaget sysselsätter runt 6 000 personer, och har gjort flera varv av nedskärningar redan innan beskedet om rekonstruktion.

ANNONS

Bolaget har nu till slutet av februari på sig att reda upp situationen. Kan de inte hitta ny finansiering kan företagets tillgångar behöva säljas för att betala borgenärerna.

Läs även: Dags för världens första flygande motorcykel (Dagens PS)

Läs även: Ducati lanserar exklusiv Monster Senna (Dagens PS)

Läs även: Äventyraren som blev bäst i världen (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & Finans

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

02 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]