Dagens PS

Europas största biltillverkare –"värsta krisen någonsin"

Det hänger mörka moln över Volkswagen-fabriken i Wolfsburg.
Det hänger mörka moln över Volkswagen-fabriken i Wolfsburg. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 10 mars 2025Publicerad: 10 mars 2025

Volkswagen ska spara rejält och tusentals anställningar försvinner. Det skakar ordentligt kring Europas största biltillverkare – en kris som kan dra med sig kontinentens övriga biltillverkare i fallet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen har fått se sig omkörd av kinesiska konkurrenter när det gäller elektrifieringen.

Volkswagen blöder ekonomiskt

Samtidigt har konsumenter inte haft råd med nya tyska bilar efter pandemin, vilket har lett till att Europas största biltillverkare blöder ekonomiskt.

Bernd Ihnken, som varit tjänsteman på biljätten i över tre årtionden beskriver nuläget som “den värsta krisen någonsin”.

“Situationen har skapats under lång tid. Vi har gått igenom flera kriser som finanskris, dieselgate och pandemi och vi har hanterat dem på samma sätt – genom att leta efter en syndabock. Det kan vara kunderna, politikerna eller någon annan. Vi har inte lärt oss att titta inåt”, säger han i en intervju med Di.

Slakten som nu sker inom Volkswagen syns bland annat i fabriken i Wolfsburg.

ANNONS

Senaste nytt

Kopping till Wolfsburg

De flesta i staden har någon koppling till biljätten som anställer runt hälften av Wolfsburgs invånare.

Men de dystra tiderna är ett faktum där 35 000 jobb ska skalas bort inom Volkswagen i Tyskland och 40 procent av produktionen ska försvinna i landet, och bland annat flyttas till Mexiko.

ANNONS

En kris som även breder ut sig och drabbar andra europeiska biltillverkare.

Värsta krisen någonsin

“Det är den största krisen som vi har haft eftersom den är strukturell, marknadsorienterad och teknisk”, säger ombudsmannen på IG Metall i Wolfsburg, Flavio Benites.

Hur ser då framtiden ut för biljättar som Volkswagen, finns det risk att de går under trots sin storlek?

“Det finns så vass konkurrens och Kina rusar fram så snabbt så inget är säkert”, fortsätter Bernd Ihnken och pekar på att snabba åtgärder måste till för att rädda det sjunkande skeppet.

”Jag hoppas det finns kvar, men det är mycket som måste ändras nu. Ett mer slimmat produktprogram och att effektivisera processerna inom både produktion och administration.”

Läs även:

Rykten bekräftade: Det ska Volkswagens nya elbil heta. Dagens PS

Teslas verkliga värde – utan Musk. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS