Det går trögt för Europas bilindustri och siffrorna ser inte ut att bli bättre, snarare tvärtom. Kina tar över marknaden både i hemlandet och på plats i Europa.
Europas bilindustri rullar mot graven
Mest läst i kategorin
De forna glansdagarna då alla ville köpa en lyxig tysk bil som BMW är förbi.
Kina nobbar europeiska bilar
I länder som Kina ville den snabbt växande medelklassen köra runt i tyska märken som BMW och Mercedes som ofta förknippades med status.
Så ser det dock inte ut i dagens Kina längre.
Nu har bilarna förbytts mot kinesiska elbilar istället.
“Om vi ser på siffrorna så har Tyskland tappat väldigt mycket försäljning i Kina. Runt sju miljoner bilar de sista fem åren – en stor del av den totala produktionen, säger ekonomiexperten Claes Hemberg till EFN.
Nybilsförsäljningen i Europa har rasat under hösten, och experter varnar nu för en djup kris i bilbranschen. Bilförsäljningen inom EU sjönk med nästan 2 procent i november jämfört med samma period föregående år och för den tyska produktionen ser det tungt ut.
Europas bilindustri sparkar personal
Många av landets biljättar har rullat ut sparpaket på sistone, som till exempel Volkswagen som sparkar 35 000 anställda.
Enligt Claes Hemberg måste Europas bilindustri “tänka om från grunden”.
“Vad är det vi ska producera i våra bilfabriker? Vilka slags bilar – med vilka subventioner kan vi få fart på marknaden?”
Flyttar produktionen till EU
Kina leder inte bara produktionen av elbilar i Kina, på sistone flyttar man även över tillverkningen till EU – för att därigenom slippa strafftullarna inom unionen.
Det handelskrig som nu redan pågår och ser ut att öka avsevärt när Donald Trump tar över Vita huset i januari är dock inte lösningen på problemet. Det menar Per Altenberg, handelsstrateg på Kommerskollegium.
“Svaret på att bli mer produktiv på världsmarknaden är inte protektionism”, säger han till EFN.
“Frihandel är tydligt förknippat med produktivitetshöjningar – det ser man i forskning på 2000-talet.”
Tullar är inte lösningen
Tullar är alltså inte svaret på menar han – “då blir vi inte produktiva i det långa loppet”.
Kina har samtidigt lyckats med vad EU inte har lyckats med – att på bara några år ökat elbilsförsäljningen till hela 50 procent.
Mörk framtid för Europas bilindustri
Det ser med andra ord mörkt ut för bilindustrin i Europa framöver och Claes Hemberg målar upp en dyster bild.
“Det handlar om 13-14 miljoner jobb i Europa och 300 000 jobb i Sverige”, säger han,
“Vi måste tänka om – men den krismedvetenheten finns inte.”
Läs även:
Honda och Nissan – en ny global biljätte tar form. Dagens PS
Så ska Europas bilindustri överleva krisen. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.