Kinesiska biltillverkare vill slippa tullavgifter och letar mark i Europa för fabriker. Många länder slåss om möjligheten för arbetskraft.
Europa tävlar om kinesiska elbilsjättar
Mest läst i kategorin
Ungern säkrade förra året en fabriksinvestering från elbilsjätten BYD och förhandlar nu med Great Wall Motor.
Spanien har säkrat investeringar från Chery, medan Dongfeng har diskuterat investeringar med Rom. Trots EU:s utredning av Kinas bilsubventioner och möjliga tullar tävlar nationella regeringar om att locka kinesiska biltillverkare till Europa.
Det här skriver Europe Autonews om.
“Kinesiska biltillverkare vet att deras bilar måste uppfattas som europeiska…”
Tillverkningskostnaderna för kinesiska elbilstillverkare som BYD och Chery är lägre i Kina, men de vill etablera sig i Europa för att bygga sina varumärken och spara på frakt- och tullkostnader.
“Kinesiska biltillverkare vet att deras bilar måste uppfattas som europeiska om de vill väcka intresse”, säger Gianluca Di Loreto på Bain & Company.
Förra året stod kinesiska bilmärken för 4 procent av den europeiska marknaden. Detta väntas nå 7 procent till 2028, enligt AlixPartners. Ungern, som producerade cirka 500 000 fordon 2023, säkrade den första fabriksinvesteringen i Europa av BYD och förhandlar även med Great Wall Motor.
Polen är med
Polen stödjer investeringar på över 105 miljarder kronor med program som främjar en nollutsläppsekonomi och företagsinkomstskatteavdrag i områden med hög arbetslöshet.
Spanien har säkrat investeringar från Chery, som startar produktion i Barcelona. Kinas Envision Group har fått 300 miljoner euro i incitament för en batterifabrik som skapar 3 000 jobb. Italien kan använda en nationell bilfond för att locka tillverkare, och Dongfeng har fört investeringsdiskussioner med Rom.
Tyskland, Spanien och Ungern poulärt
SAIC, ägare av MG, planerar att bygga två fabriker i Europa. Den första kan tillkännages i juli och skulle använda en kit-monteringsmetod med en årlig produktion på upp till 50 000 fordon.
Den andra skulle byggas från grunden och producera upp till 200 000 fordon årligen. Tyskland, Italien, Spanien och Ungern är på SAIC:s shortlist över platser.
Balans mellan löner och exportkostnader
Exportkostnaderna för kinesiska bilar till Europa kan snabbt öka och hota marginalerna. Di Loreto säger att en bil för 169 000 kronor producerad i Kina kräver fraktkostnader på mellan 5 600 och 33 800 kronor.
Nordeuropa har höga arbetskostnader, medan Italien och Spanien erbjuder en balans mellan lägre kostnader och höga tillverkningsstandarder. Östeuropa och Turkiet är attraktiva platser för billigare fordon, med tullfria exportmöjligheter till EU.
Läs även: Torsk på tullen: Polestar tvingas lämna Kina. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.