Kinas elbilar bromsas av nya EU-tullar, registreringarna rasade med 45 procent i juli efter att importavgifter höjts till 48 procent.
EU-tullar sänker import av kinesiska elbilar
Mest läst i kategorin
EU:s nya tullar har definitivt satt stopp för kinesisktillverkade elbilar. I juli minskade antalet registrerade elbilar från kinesiska tillverkare som BYD och MG med hela 45 procent jämfört med juni.
Detta enligt färska siffror från Dataforce, via Automotive News Europe, som samlat in data från 16 EU-länder.
Snabb leverans innan tullarna slog till
Orsaken? Många kinesiska biltillverkare skyndade på leveranserna i juni för att hinna få ut sina elbilar till återförsäljare innan tullarna började gälla den 5 juli. Enligt Matthias Schmidt, oberoende fordonsanalytiker, rensade de kinesiska tillverkarna sina lager i juni för att undvika de nya avgifterna.
Senaste nytt
Högre tullar – skärpt konkurrens
De provisoriska tullarna har nu höjt importavgifterna till uppemot 48 procent. Syftet är tydligt: EU vill skydda sina egna tillverkare från kinesiska konkurrenter som får stora statliga subventioner, särskilt inom batteriteknologi.
Samtidigt har de politiska spänningarna mellan EU och Kina ökat, och Peking hotar nu med motåtgärder.
Starkare ambitioner trots motgångar
Trots dessa nya hinder visar juli-siffrorna att de kinesiska tillverkarna fortfarande har siktet inställt på att expandera i Europa. Även om de kinesiska varumärkena såg en kraftig nedgång, var den inte långt ifrån den generella nedgången på 36 procent i elbilsförsäljningen i de bevakade EU-länderna.
Ökad marknadsandel trots utmaningar
Från nästan noll 2019 har märken som MG och BYD snabbt ökat sin marknadsandel. I juli stod de för 8,5 procent av EU:s elbilsmarknad, en ökning från 7,4 procent året innan.
BYD ökade sin försäljning i de 16 länderna trefaldigt jämfört med förra året. Samtidigt minskade MG:s försäljning med 20 procent och Polestar noterade en nedgång på 42 procent.
Strategier för att hantera högre avgifter
BYD satsar hårt på Europa, trots de nya tullarna. De har nyligen expanderat till Polen och visar att de är beredda att hantera de ökade avgifterna.
Samtidigt bygger de en ny fabrik i Ungern för att stärka sin position ytterligare. De nya tullarna, som infördes efter att EU utrett kinesiska statliga subventioner, har även höjt importavgifterna för andra kinesiska bilmärken.
Framtiden för kinesiska bilar i Europa
EU:s beslut att införa tullar kommer samtidigt som elbilsmarknaden tappar fart globalt, vilket sätter extra press på biltillverkarna. Nu står EU inför utmaningen att balansera mellan att skydda jobb och att nå sitt mål att fasa ut fossilbilar till 2035.
I Tyskland rasade de kinesiska bilmärkenas andel av nyregistreringarna från 13 procent i juni till 8 procent i juli. Frankrike såg en liknande trend. Men i Storbritannien, som inte är med i EU, ökar de kinesiska bilmärkena istället sin närvaro.
Partnerskap och framtid
För att möta konkurrensen har europeiska tillverkare som Volkswagen Group och Stellantis börjat samarbeta med kinesiska motsvarigheter.
Målet? Att sänka kostnaderna och förbli konkurrenskraftiga. Samtidigt planerar kinesiska biltillverkare att snabba på sina planer för att börja montera elbilar direkt i Europa.
Trots utmaningarna ser BYD ut att kunna absorbera de nya tullarna och fortsätta sin expansion.
“Det handlar om uthållighet,” säger Schmidt.
“Om de vill lyckas i Europa måste de fortsätta att vara närvarande.”
Superbilen – slår sin egen hastighetsgräns
Yangwang, BYD:s superexklusiva sub-brand, släpper nu en grym video på deras rykande färska, helt elektriska superbil, U9. Den här bilen debuterade redan i
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.