Kritiken haglar mot förslaget som gör att EU blir allenarådande över när din bil ska skrotas. Det hotar bland annat klassiska dyrgripar.
EU: Skrota bilen – vare sig du vill eller inte!
Mest läst i kategorin
Teknikens Värld berättar om de striktare reglerna för när bilen ska köras till återvinning och att förslaget banar väg för EU att bestämma när bilen ska köras till skroten.
Det gamla regelverket på området behöver förnyas, heter det, enligt det nya förslaget som EU-kommissionen la fram 13 juli i år.
Den nya bilskrotningslagen blir “omedelbart tillämplig och rättsligt verkställbar i alla medlemsstater” och ska driva på den cirkulära övergången inom fordonsindustrin, enligt förslaget.
EU avgör när det är dags att lämna bilen till skroten
Kraven ökar inte bara på fordonstillverkare och avfallsföretag, utan även på dig som fordonsägare då reglerna fastställer när ett fordon anses som uttjänt och ska skrotas.
Bilen ska då utan dröjsmål transporteras till skroten. Om en enda punkt på en punktlista uppfylls är äganderätten förverkad, enligt EU-kommissionens förslag.
Ett exempel på det kan vara att kontrollbesiktning inte skett på ett par år, då betraktas bilen som avfall, berättar Teknikens Värld.
Remissinstanser rasar mot förslaget
Flera remissinstanser sågar förslaget, bland annat anser Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF, att förslaget står “i strid med och går längre än EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna artikel 17 och den svenska regeringsformen 2 kap 15§”.
Varning utfärdas för att det kan vara en klassisk klenod till bil som måste skrotas. Trots att den kan värderas till miljoner på en auktion.
Samtidigt finns det vissa undantag för fordon av historiskt intresse, dock uppger tidningen att dessa begränsningar är “snäva”.
Veteranbilar och gamla rallybilar hotade
MHRF konstaterar att även att veteranbilar under renovering är i farozonen.
Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, SFRO, som inte deltagit i remissrundan, har ändå skickat in ett svar och påpekar att det måste vara möjligt att överklaga beslut om skrotning, och vänder sig mot att fordonsägare inte själva ska få bestämma hur mycket pengar de vill lägga på sina fordon i renovering eller reparation.
Det finns nämligen en punkt om att bilen anses förbrukad om reparationskostnaderna överstiger marknadsvärdet, vilket kritikerna förkastar.
Motorsporter på lägre nivåer riskerar också att drabbas, skriver Teknikens Värld.
Läs även: Nya satsningen: Skrotningspremie för 500 miljoner Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.