Kinesiska elbilar har tagit bilvärlden med storm. Något som fått Europeiska unionen att reagera. Nu har en antisubventionsutredning kickat igång.
EU sätter ner foten: Vill stoppa kinesiska elbilar
Mest läst i kategorin
Det är en fråga om att kinesiska elbilar gynnas av subventioner och liknande incitament i Kina, vilket har gett kineserna ett övertag när det kommer till prissättning.
Inte samma förutsättningar
”Världens marknader har svämmat över med billiga elbilar. Och deras pris hålls artificiellt lågt genom statliga subventioner”, säger Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
Kommissionen kommer att ha 13 månader på sig att utröna huruvida tariffer utöver de 10 procent som i dagsläget appliceras på bilar kan komma att läggas på elbilar från Kina.
Det gäller inte bara kinesiska elbilar, utan även elbilar som tillverkats i Kina – exempelvis Tesla, Renault, och BMW.
Förslaget har initierats av EU, utan någon nämnvärd lobbying från några biltillverkare.
I dagsläget har Kina en marknadsandel i Europa på 8 procent när det kommer till elbilar.
Tjänat bra på elbilar
Europeiska unionen har som målsättning att reducera sitt beroende av råvaror och annat material från Kina som används i elektrifieringens namn.
Sedan Rysslands invasion av Ukraina, och genom Pekings täta relation med Moskva, har stämningen mellan EU och Kina blivit allt sämre.
Kina har tjänat multum på sin fortsatta export av bilar till Ryssland.
Kina ryter ifrån
Reuters rapporterar även att Kina har upprörts av den tänkta utredningen.
Det kan skada de ekonomiska relationerna mellan de två, något som den tyska bilindustrin också håller med om.
”Utredningen är en tydligt protektionistisk handling som kommer att förvränga och förstöra den globala bilindustrin och leveranskedjan och påverka relationerna mellan Kina och EU negativt”, har Kinas handelsministerium sagt i ett utlåtande.
Överproduktion elbilar
Enligt aktörer i branschen, däribland Mercedes och Bosch, är protektionistiska åtgärder inte gynnsamma för någon i det långa loppet.
Kineserna befinner sig i en sits där de överproducerar elbilar, något som innebär att de är bestämt beroende av exportmarknaden.
Till 2025 väntas kinesiska elbilar stå för 15 procent av den totala elbilsmarknaden i Europa. I dagsläget står elbilar för cirka 13 procent av den totala marknaden i Europa.
Relaterad läsning:
Kina tar täten i bilindustrin – tack vare Ryssland
Kina säljer flest bilar – tack vare Ryssland
Därför står övergivna bilar på hög i Kina
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.