EU har nu beslutat att införa tullar på upp till 45 procent för elbilar från Kina. Beslutet kommer att gälla i fem år och väntas leda till ökade handelsspänningar med Peking.
EU säger ja till tullar – risk för handelskrig
Mest läst i kategorin
På fredagen röstade EU för att införa tullarna, efter en utredning som pekade på att Kina orättvist subventionerar sin bilindustri.
Den europeiska kommissionen, EU:s verkställande organ, har fått mandat att genomföra tullarna. Beslutet var dock kontroversiellt, skriver Morningstar.
Tio medlemsländer röstade för, medan Tyskland och fyra andra röstade emot. Tolv länder, inklusive Spanien, avstod från att rösta.
Kinas reaktion var snabb, med hot om egna tullar på europeiska varor som mejeriprodukter, konjak, fläsk och bilar.
För | Emot | Avstod |
---|---|---|
Bulgaria | Germany | Austria |
Denmark | Hungary | Belgium |
Estonia | Malta | Croatia |
France | Slovakia | Cyprus |
Ireland | Slovenia | Czech Republic |
Italy | Finland | |
Latvia | Greece | |
Lithuania | Luxembourg | |
Netherlands | Portugal | |
Poland | Romania | |
Spain | ||
Sweden |
Ökad ekonomisk spänning
Beslutet är en del av EU:s strategi att minska sitt beroende av Kina.
Tidigare i år varnade förre ECB-presidenten Mario Draghi för att Kinas statligt sponsrade konkurrens kan utgöra ett hot som gör EU sårbart för påtryckningar.
Med ett handelsutbyte på 739 miljarder euro, motsvarande cirka 8 700 miljarder kronor, mellan EU och Kina under förra året, är spänningarna märkbara inom unionen om hur man bör hantera handelsrelationerna.
Senaste nytt
Minskad försäljning för kinesiska biltillverkare
Redan innan beslutet trädde i kraft har försäljningen av kinesiska elbilar i Europa minskat kraftigt – med 48 procent i augusti, vilket är den lägsta nivån på 18 månader.
Europa är dock fortfarande en attraktiv marknad för kinesiska tillverkare, eftersom elbilar säljs i större volymer och till högre priser här än på många andra exportmarknader.
Läs också: EU-tullar på elbilar kan eskalera handelskonflikten
Kinas marknadsandel av elbilsförsäljningen i EU har ökat från 3 procent till över 20 procent de senaste tre åren. Omkring 8 procent av marknaden tillhör kinesiska varumärken, medan internationella företag som Tesla, som tillverkar i Kina, står för resten.
Läs också: Elbil för alla? Inte om EU får som de vill
Konkurrenterna flåsar Tesla i nacken – är festen över?
Tesla toppar fortfarande på vissa marknader, framförallt med Model Y, men biltillverkaren börjar tappa till förmån för konkurenterna. Visst, Tesla är
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.