Dagens PS

EU säger ja till tullar – risk för handelskrig

EU har sagt sitt, det blir höga tullar för bilar från Kina. (Foto: Getty Images)
EU har sagt sitt, det blir höga tullar för bilar från Kina. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 okt. 2024Publicerad: 04 okt. 2024

EU har nu beslutat att införa tullar på upp till 45 procent för elbilar från Kina. Beslutet kommer att gälla i fem år och väntas leda till ökade handelsspänningar med Peking.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På fredagen röstade EU för att införa tullarna, efter en utredning som pekade på att Kina orättvist subventionerar sin bilindustri.

Den europeiska kommissionen, EU:s verkställande organ, har fått mandat att genomföra tullarna. Beslutet var dock kontroversiellt, skriver Morningstar.

Tio medlemsländer röstade för, medan Tyskland och fyra andra röstade emot. Tolv länder, inklusive Spanien, avstod från att rösta.

Kinas reaktion var snabb, med hot om egna tullar på europeiska varor som mejeriprodukter, konjak, fläsk och bilar.

FörEmotAvstod
BulgariaGermanyAustria
DenmarkHungaryBelgium
EstoniaMaltaCroatia
FranceSlovakiaCyprus
IrelandSloveniaCzech Republic
ItalyFinland
LatviaGreece
LithuaniaLuxembourg
NetherlandsPortugal
PolandRomania
Spain
Sweden

Ökad ekonomisk spänning

Beslutet är en del av EU:s strategi att minska sitt beroende av Kina.

Tidigare i år varnade förre ECB-presidenten Mario Draghi för att Kinas statligt sponsrade konkurrens kan utgöra ett hot som gör EU sårbart för påtryckningar.

Med ett handelsutbyte på 739 miljarder euro, motsvarande cirka 8 700 miljarder kronor, mellan EU och Kina under förra året, är spänningarna märkbara inom unionen om hur man bör hantera handelsrelationerna.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Minskad försäljning för kinesiska biltillverkare

Redan innan beslutet trädde i kraft har försäljningen av kinesiska elbilar i Europa minskat kraftigt – med 48 procent i augusti, vilket är den lägsta nivån på 18 månader.

Europa är dock fortfarande en attraktiv marknad för kinesiska tillverkare, eftersom elbilar säljs i större volymer och till högre priser här än på många andra exportmarknader.

Läs också: EU-tullar på elbilar kan eskalera handelskonflikten

Kinas marknadsandel av elbilsförsäljningen i EU har ökat från 3 procent till över 20 procent de senaste tre åren. Omkring 8 procent av marknaden tillhör kinesiska varumärken, medan internationella företag som Tesla, som tillverkar i Kina, står för resten.

Läs också: Elbil för alla? Inte om EU får som de vill

Konkurrenterna flåsar Tesla i nacken – är festen över?

Tesla toppar fortfarande på vissa marknader, framförallt med Model Y, men biltillverkaren börjar tappa till förmån för konkurenterna. Visst, Tesla är

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS