Laddhybrider kan snart vara ett minne blott. Orsaken är nya EU-regler som riskerar att ta död på efterfrågan. “Galet”, säger Bentleys chef om det som är på väg att ske.
EU-regler hotar hyllade miljöbilar
Mest läst i kategorin
Om fyra år, 2025, kan laddhybrider förlora epitetet “hållbara investeringar” om EU:s nya regler träder i kraft då, skriver Teknikens Värld och konstaterar att det skulle skrämma i väg såväl investerare som stora delar av bilbranschen, underleverantörer inkluderade.
“En sån märkning är viktig för branschen som behöver friskt kapital för att utveckla ny teknik och elbilar”, slår tidningen fast och berättar att EU även vill strama upp utsläppskraven, vilket väntas bidra till att laddhybrider blir dyrare att både tillverka och köpa.
Från början var tanken att laddhybrider, som både drivs på el och vanligt bränsle, skulle hjälpa till att klara klimatmålen i väntan på att elbilarna blir bättre.
Men med EU:s pariastämpel på miljöbilen ser den snart ut att gå i graven. Och för bilindustrin är det ett hårt slag, konstaterar Teknikens Värld och uppger att branschen räknat med att sälja laddhybrider åtminstone fram till 2030.
“Det är galet att göra det här redan 2025 eftersom det kommer att döda efterfrågan redan i dag”, säger Bentleys chef Adrian Hallmark till nyhetsbyrån Reuters, enligt artikeln.
Fakta/laddhybrid
“En laddhybrid kan laddas med förbränningsmotorn, som andra hybridbilar, men också via ett vägguttag eller en laddstation, som rena elbilar. När laddningen i batteriet börjar ta slut fungerar laddhybriden som en vanlig hybridbil: förbränningsmotorn tar vid och laddar batteriet; bilen kan fortsätta köra och växla mellan el- och förbränningsmotor.” (Wikipedia)
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.