Dagens PS

EU-regler hotar hyllade miljöbilar

laddhybrider kan gå i graven
EU:s nya regler hotar att strypa efterfrågan helt på laddhybrider, skriver Teknikens Värld. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 13 apr. 2021Publicerad: 13 apr. 2021

Laddhybrider kan snart vara ett minne blott. Orsaken är nya EU-regler som riskerar att ta död på efterfrågan. “Galet”, säger Bentleys chef om det som är på väg att ske.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Om fyra år, 2025, kan laddhybrider förlora epitetet “hållbara investeringar” om EU:s nya regler träder i kraft då, skriver Teknikens Värld och konstaterar att det skulle skrämma i väg såväl investerare som stora delar av bilbranschen, underleverantörer inkluderade.

“En sån märkning är viktig för branschen som behöver friskt kapital för att utveckla ny teknik och elbilar”, slår tidningen fast och berättar att EU även vill strama upp utsläppskraven, vilket väntas bidra till att laddhybrider blir dyrare att både tillverka och köpa.

Från början var tanken att laddhybrider, som både drivs på el och vanligt bränsle, skulle hjälpa till att klara klimatmålen i väntan på att elbilarna blir bättre.

Men med EU:s pariastämpel på miljöbilen ser den snart ut att gå i graven. Och för bilindustrin är det ett hårt slag, konstaterar Teknikens Värld och uppger att branschen räknat med att sälja laddhybrider åtminstone fram till 2030.

“Det är galet att göra det här redan 2025 eftersom det kommer att döda efterfrågan redan i dag”, säger Bentleys chef Adrian Hallmark till nyhetsbyrån Reuters, enligt artikeln.

Fakta/laddhybrid
“En laddhybrid kan laddas med förbränningsmotorn, som andra hybridbilar, men också via ett vägguttag eller en laddstation, som rena elbilar. När laddningen i batteriet börjar ta slut fungerar laddhybriden som en vanlig hybridbil: förbränningsmotorn tar vid och laddar batteriet; bilen kan fortsätta köra och växla mellan el- och förbränningsmotor.” (Wikipedia)

Läs även: Tre Volvohybrider på 10-i-topp i Europa »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]