Dagens PS

EU föreslår särskilt suv-körkort

EU
Stora suvar kan snart kräva ett särskilt körkort om de gröna i EU får bestämma. (Foto: Hongqi)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 25 sep. 2023Publicerad: 25 sep. 2023

Våra bilar blir allt större och tyngre. Detta ser vissa krafter inom EU som ett problem för trafiksäkerheten, varför ett förslag på nya körkortsregler tagits fram.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mer specifikt är det gröna parlamentsledamöter inom EU:s transportutskott som lagt fram en rad ganska extrema förslag på regelförändringar.

Det rapporterar Teknikens Värld.

Förhandlingarna leds av Karima Delli från Frankrike, och de föreslagna regeländringarna, har fått en hel del uppmärksamhet då de anses vara ganska extrema.

Kraftigt sänkt viktgräns

Den föreslagna regeländring som anses vara mest extrem är att viktgränsen för körkortsbehörighet klass B ska sänkas från 3,5 ton totalvikt till 1,8.

Detta diskvalificerar många moderna suvar och familjebilar, i synnerhet om de är eldrivna.

För att få köra en tyngre bil ska du enligt förslaget behöva ta en utökad behörighet kallad klass B+.

Förslaget har mött hård kritik, och den tyska bilägarorganisationen ADAC anser att de föreslagna viktgränserna är godtyckliga och saknar motivering.

På senare tid har debatten på flera håll i EU snarare handlat om att höja de tillåtna vikterna för B-körkort, då elbilar i regel är tyngre än sina traditionellt drivna motsvarigheter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Nya förare i sikte

De gröna i trafikutskottet har även siktat in sig på de med nytaget körkort, vilket är en grupp förare som är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Nya förare ska enligt förslaget inte få köra fortare än 90 km/h, och inte tillåtas att vara på vägen mellan midnatt och klockan 6 på morgonen.

Man föreslår även att en läkarundersökning ska krävas för att få ta körkort.

Nollvision 2050

De nya föreslagna körkortsreglerna är en del av arbetet mot EUs nollvisionsmål.

Nollvisionen innebär att antalet avlidna eller allvarligt skadade personer i trafiken ska ha reducerats till noll senast år 2050.

Redan år 2030 ska antalet allvarligt skadade och avlidna halveras jämfört med 2020 års siffror.

I dagsläget ligger Sverige bra till i statistiken, med det lägsta antalet döda per capita inom EU.

ANNONS

Relaterade artiklar:

EU backar från skärpta utsläppsregler för bilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]