Ett andra liv för elbilsbatterier diskuteras flitigt, men det verkar som att det är betydligt lättare sagt än gjort.
Ett andra liv för elbilsbatterier: ”Inte realistiskt”
Mest läst i kategorin
När en elbils batterikapacitet börjar sina finns det oftast planer på att ge batterierna ett andra liv där de i stället används för andra ändamål än elbilsrelaterade.
Lättare sagt än gjort
Det finns dock många krafter som jobbar emot elbilsbatteriers andra liv.
Exempelvis efterfrågan av batteripacken och cellerna samt relaterade material.
Även efterfrågan av billigare batterier ställer till det.
Ett andra liv
Det finns flertalet nystartade företag som använder sig av gamla elbilsbatterier för att erbjuda energiförvaringssystem.
För att det ska bli en hållbar industri – inte minst för biltillverkare som Nissan – krävs det att man konkurrerar mot företag som exempelvis återvinner eller återställer batterier.
Längre livstid än väntat
Hans Eric Melin, grundare av konsultföretaget Circular Energy Storage, som följer batteri-volymer och priser säger:
”Antagandet att elbilsbatterier bara kommer att hålla i 8–10 år för att sedan bytas ut av ägarna är bara inte sant – det kommer vara knepigt att få till ett andra liv för batterier.”
Enkelt i teorin
Teorin bakom ett andra liv för batterier är enkel – efter att batteriernas kapacitet har sjunkit till en viss nivå (exempelvis 80–85%) efter 8–10 års användande, kommer de att återanvändas i större energisystem.
Flera biltillverkare har hoppat på tåget när det kommer till ett andra liv för batterier.
Däribland Audi, Kia, Mercedes och Nissan. Problemet ligger i egentligen i att utbudet av ”gamla” batterier minskar.
Gamla blir äldre
En anledning är den ökande åldern på den befintliga vagnparken – i USA ligger snittåldern på en vanlig personbil på 12,5 år, något som pekar på att bilar kommer att rulla allt längre.
”80-procents-tröskeln egentligen en godtycklig siffra som inte reflekterar en elbils faktiska användande”, säger Hans Eric Melin berättar till Reuters.
Ännu ett kvitto på att elbilar kommer vara ute på vägarna längre än så är att det finns en hel del elbilar från 10 år sedan som är ute på vägarna, däribland Nissan Leaf.
En pekuniär fråga
Priset på gamla batterier drivs dessutom av efterfrågan som kommer från flera håll än bara nybilsvärlden.
Exempelvis används de till gamla båtar för att inte tala om klassiska bilar som konverteras.
Elbilsbatterier ökar i pris
I slutet av 2022 låg priset på ett begagnat batteri på runt 2 500 kronor per kWh, vilket är mer än de stora biltillverkarna betalar för nya batterier.
Därför erbjuder vissa aktörer – exempelvis Tesla och Rimac – energilagringssystem byggda av nya batterier.
Det förutspås att utbudet av begagnade batterier kommer att öka framgent, men det är många olika aktörer som är med och slåss om resterna.
Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Northvolts gröna batterier är en klimatkatastrof
Läs även: Teslaklubb: Elbilsbatterier behöver inte sällsynta jordartsmetaller
Läs även: Repat batteriet? Då måste du skrota hela elbilen
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.