Bara 19 av dagens 137 kinesiska elbilstillverkare kommer tjäna pengar 2030, säger Alixpartners.
Endast 1 av 7 kinesiska elbilstillverkare överlever
Mest läst i kategorin
Västerländska bilföretag är livrädda för den snabbt växande, aggressiva kinesiska konkurrensen. Men visste du att även många kinesiska elbilstillverkare kämpar mot sina egna? Det är Carscoops som skriver om detta.
Analytikerna tror att bara 1 av 7 företag idag kommer att vara lönsamma i slutet av decenniet. Helt otroligt finns det just nu hela 137 elbilsvarumärken i Kina. Men Alixpartners förutspår att endast 19 av dem kommer att gå med vinst år 2030.
Priskriget tar kål på elbilstillverkarna
Varför? Jo, det beror på det brutala priskriget som har rasat i Kina de senaste åren. Och det visar inga tecken på att avta. Stora spelare som BYD har marginaler som gör att de kan sänka priserna om och om igen. Det pressar konkurrenterna, som tvingas sänka sina egna priser för att hänga med.
Priskriget har redan sänkt några varumärken, som WM Motor, som gick i konkurs 2023. Alixpartners tror att många fler kommer att följa samma öde.
Byd och Tesla stärks
De elbilstillverkare som inte kan göra vinst tvingas lämna branschen eller ändra strategi. De kan då bara sikta på en liten del av bilmarknaden, rapporterar Bloomberg. Under tiden stärks giganterna BYD och Tesla bara ytterligare. Förra månaden sa Alixpartners experter att kinesiska biltillverkare kommer att ta 33 procent av den globala bilmarknaden till 2030.
Chockartade arbetsvillkor
En chockerande detalj i den senaste rapporten är övertiden kinesiska arbetare kan ta på sig i nya elbilsfabriker. De kan arbeta upp till 140 extra timmar varje månad. Jämför det med maximalt 20 timmar för arbetare i fabriker för traditionella biltillverkare.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.