Dagens PS

Endast 1 av 7 kinesiska elbilstillverkare överlever

Endast 1 av 7 kinesiska elbilsvarumärken blir lönsamma till 2030, enligt analytiker. (Foto: Tesla, Byd)
Endast 1 av 7 kinesiska elbilsvarumärken blir lönsamma till 2030, enligt analytiker. (Foto: Tesla, Byd)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 15 juli 2024Publicerad: 15 juli 2024

Bara 19 av dagens 137 kinesiska elbilstillverkare kommer tjäna pengar 2030, säger Alixpartners.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Västerländska bilföretag är livrädda för den snabbt växande, aggressiva kinesiska konkurrensen. Men visste du att även många kinesiska elbilstillverkare kämpar mot sina egna? Det är Carscoops som skriver om detta.

Analytikerna tror att bara 1 av 7 företag idag kommer att vara lönsamma i slutet av decenniet. Helt otroligt finns det just nu hela 137 elbilsvarumärken i Kina. Men Alixpartners förutspår att endast 19 av dem kommer att gå med vinst år 2030.

Priskriget tar kål på elbilstillverkarna

Varför? Jo, det beror på det brutala priskriget som har rasat i Kina de senaste åren. Och det visar inga tecken på att avta. Stora spelare som BYD har marginaler som gör att de kan sänka priserna om och om igen. Det pressar konkurrenterna, som tvingas sänka sina egna priser för att hänga med.

Priskriget har redan sänkt några varumärken, som WM Motor, som gick i konkurs 2023. Alixpartners tror att många fler kommer att följa samma öde.

Tesla och Byd är två större varumärken som förmodligen kommer klara sig bäst genom priskriget. (Foto: Tesla)
Tesla och Byd är två större varumärken som förmodligen kommer klara sig bäst genom priskriget. (Foto: Tesla)

Byd och Tesla stärks

De elbilstillverkare som inte kan göra vinst tvingas lämna branschen eller ändra strategi. De kan då bara sikta på en liten del av bilmarknaden, rapporterar Bloomberg. Under tiden stärks giganterna BYD och Tesla bara ytterligare. Förra månaden sa Alixpartners experter att kinesiska biltillverkare kommer att ta 33 procent av den globala bilmarknaden till 2030.

Chockartade arbetsvillkor

ANNONS

En chockerande detalj i den senaste rapporten är övertiden kinesiska arbetare kan ta på sig i nya elbilsfabriker. De kan arbeta upp till 140 extra timmar varje månad. Jämför det med maximalt 20 timmar för arbetare i fabriker för traditionella biltillverkare.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS