Ferrari lanserade sin senaste modell KC23 härom veckan. Den gjorde sin debut på Goodwood Festival of Speed nu i helgen.
Enda i världen: Ferrari KC23 är en leksak för banan
Mest läst i kategorin
Det rör sig alltså om en specialbeställd skapelse, som endast produceras i ett enda exemplar, på uppdrag av en av Ferraris främsta samlare.
Målet var att skapa en futuristisk banbil baserad på den framgångsrika tävlingsbilen 488 GT3 Evo 2020.
Design som heter duga
KC23 är designad för att ha två identiteter.
När bilen inte är i drift framstår den som en tidlös skulptur. Aggressiva banbilar är sällan kända för deras elegans, men så är inte fallet för KC23.
När den tas ut på banan omvandlas den till ett högteknologiskt asfaltsätande monster.
En dold identitet
Designen gömmer nämligen en rad tekniska funktioner såsom de helt förseglade luftintagen bakom dörrarna.
När motorn behöver andas skjuts panelen ut och vips så har två luftintag bildats – precis som de på 488.
Vingen tillika matbordet baktill är även avtagbar.
Ferrari KC23 var aldrig tänkt att passa in i någon tävlingskategori vilket är anledningen till att motor, chassi och fjädring kan skruvas upp till tio på alla sätt.
Ferrari bygger sin mest framgångsrika skapelse någonsin
När man ska koka ihop något så speciellt som KC23 gäller det att utgå ifrån ett bra recept, och 488 GT3 Evo 2020 är just det.
Faktum är att 488 GT3 har tävlat sedan 2016 och gör det än idag.
Under den perioden har den vunnit över 530 långlopp och kammat hem 119 mästerskap, vilket gör den till den mest framgångsrika Ferrari-tävlingsbilen någonsin.
Kundens vision i centrum
Den är byggd på samma plattform och delar såväl chassi som motor med den välkända racingbilen.
Motorn är således en mittmonterad V8 med dubbelturbo som i racebilen producerar 600 hästkrafter.
I KC23, som inte behöver anpassa sig till något reglemente, har den potential att producera bra mycket mer. Några officiella siffror har inte kommunicerats.
Invändigt ser KC23 likadan ut som racingbilen den är baserad på.
Få förunnat
Att se KC23 köra järnet uppför kullen på Goodwood är något som inte hör till vanligheterna när det kommer till Ferraris privata specialbyggen.
Vill man ha en chans att se den framöver kommer den att ställas ut på Ferrari-museet i Maranello från den första augusti till den andra oktober.
Läs även: Test av Ferrari Purosangue – galnaste suven pengar kan köpa
Läs även: Ferrari SF90 XX – i F50:s hjulspår
Läs även: Test av Ferrari 296 GTS – en miljövänlig drömbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.