Frågan är om SAAB själva förstod hur rätt deras konceptbil EV-1 var? Hade den fått gå i produktion, hade kanske SAAB fortfarande levt.
Bilen som kunde ha räddat SAAB från konkurs
Mest läst i kategorin
Det är något magiskt skimmer över konceptbilar. Idéer som har stämplats så fruktbara att företagsledningen stämplat dem som så pass intressanta att de gör en fullskalemodell.
Idéerna är dock ofta så udda, att ledningen egentligen inte riktigt tror på dem – men nästan. De vågar inte helt förskjuta dem utan vill ändå testa.
Sedan visas konceptbilen upp för allmänheten på en mässa eller två. Och därefter följer en utvärderingsfas – vad vågar vi tro på och vad ska vi förkasta?
Detta läge måste vara ett elände. Tillfällen där beslut som tas, kan vara kloka eller fullständigt helt uppåt väggarna. Tillfällen där beslut kan tas som i en framtida backspegel kan ses som de beslut där allt började gå åt skogen.
Frågan är om inte besluten kring SAABs underbara konceptbil EV-1 togs vid ett sådant olyckligt tillfälle.
Alla rätt
Allt var nämligen i stort sett rätt med bilen. I ett makroperspektiv gick SAAB bra. SAAB 900 sålde som den skulle, nya cabben hade blivit en succé och samarbetet med italienska Lancia hade resulterat i den mycket uppskattade premiumbilen 9000.
Så ekonomi fanns att göra kul saker.
Och kul saker, det har aldrig varit en trång sektor på SAAB. Som det ingenjörsföretag det alltid har varit har bekymret snarare varit att sålla än att hitta.
När så bilbyggaren Leif Mellberg fick uppdraget av SAAB att bygga EV-1, var det en dåtida högprestandabil han skulle kreera – full-laddad med intressanta idéer från SAABs alla ingenjörsskrivbord
På listan på det som skulle in i konceptbilen stod många intressanta detaljer. Kolfiber var en. Ett oerhört exklusiv material på 1980-talet. Och nu skulle delar av karossen tillverkas i detta.
Glastak var en annan intressant detalj. Idag vanligt förekommande men då en rymd-detalj. Dessutom skulle solceller vara integrerade i taket så bilen kunde driva en del av sina funktioner internt – utan att behöva slita på förbränningsenergi.
Senaste nytt
Avstamp i 900
Bakom designen stod SAABs designchef Björn Enwall, som hade ritat en bil med avstamp i SAAB 900 i fronten men som annars bar ett helt eget linjespel.
Under huven hade ingenjörerna fått fritt spelrum.
Motorn som nu satt där var i grunden en Saab 900 Turbo 16, men som trimmats och knådats om så den nu lämnade hisnande 285 hästkrafter att hantera. Resultatet blev prestanda i samma klass som dåtida supersportbilar.
Leif Mellberg han byggde. Det som skapades ur hans magiska händer var en bil med yttersta krav på finish och finess.
Inredning från Corvette
Inredningen plockades från en Chevrolet Corvette som kläddes med buffelskinn och som säkerhetsdetalj hade SAAB utvecklat bältessträckare som aktiverades vid en kollision.
För att påvisa arvet från flyget, hade ingenjörerna i Trollhättan hämtat hem en teknik från Linköping kallad Black Panel.
Vid körning i mörker släcktes då stora delar av instrumenteringen ned och bara den mest väsentliga visades.
Premiär för skapelsen blev det på Los Angeles Auto Show. 1985. Stor uppståndelse och SAAB fick mycket cred och åsikter om all teknik bilen var fylld med.
Ett roligt inspel blev att EV-1 blev inbjuden att vara statist i inspelningen av kultfilmen Tillbaka till framtiden där den bland annat står parkerad i bakgrunden på några scener.
Fega beslut
Men så var det ju detta med besluten; hur skulle SAAB nu hantera all input de fått från EV-1? Tyvärr vågade inte ledningen ta vidare många av de spännande idéer som testats på bilen.
Det blev fegis-filen stället och många av EV-1s finesser dök upp på produktionsbilar från andra tillverkare långt senare.
Hade bara SAAB-ledningen varit modigare, hade SAAB kanske gått en helt annan väg in i framtiden.
Om detta kan vi nu bara spekulera.
Läs mer:
om EV-1 här och många andra spännande bilar
SAAB – en av världens mest saknade bilmärken (Dagens PS)
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.