Var fjärde lastbil på de svenska vägarna har så dåliga däck att de kräver omedelbar service och är en säkerhetsrisk, enligt Euromaster.
En av fyra lastbilar "en säkerhetsrisk"
Mest läst i kategorin
För andra året i rad har Euromaster gjort en landsomfattande kontroll av däck på lastbilar.
Mönsterdjup och lufttryck har mätts samtidigt som däcken besiktigats okulärt.
Inspektionerna genomfördes 15-16 oktober vid fyra Circle K-anläggningar: Spillepengen i Malmö, Vädermotet i Göteborg, Mantorp och Gävle-Bro.
Totalt undersöktes 87 fordon och 706 däck och chaufförerna fick också delta i en undersökning för att ta reda på vilken kunskap de har om lagkrav och rutiner för egenkontroll.
Både svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon deltog och kontrollerades.
”Omedelbara behov”
”Kontrollerna och den efterföljande enkäten visar att en mycket stor andel av de tunga fordonen ute på våra vägar har ett omedelbart behov av däcksservice”, säger Jonas Odqvist, vd för Euromaster.
Endast 17 procent av fordonen klarade sig helt utan anmärkning. De som fick anmärkningar klassades i olika kategorier – låg, mellan och hög risk.
24 procent av lastbilarna hamnade i kategorin ”Hög risk”.
”Dessa fordon har ingenting på våra vägar att göra och utgör en extra säkerhetsrisk nu då man kan överraskas av plötslig halka”, säger Jonas Odqvist.
Senaste nytt
Miljö, säkerhet och plånbok
Euromaster påpekar att dåliga däck inte bara är en säkerhetsrisk utan även drabbar plånboken och miljön.
Ett för lågt lufttryck ökar fordonets rullmotstånd och sänker därmed fordonets energieffektivitet samtidigt som däckets slitagehastighet och partikelutsläpp ökar.
Av de inspekterade fordonen hade 52 procent minst ett däck med mer än 10 procents undertryck.
”Att hålla koll på däckens skick är inte bara en fråga om säkerhet – det är också en smart investering. Rätt lufttryck minskar slitaget, sparar bränsle och ger både lägre kostnader och ett mindre klimatavtryck. Att kontrollera däcken innan vi rullar i väg, speciellt nu i vinterväglag, vinner vi alla på”, understryker Niclas Lundberg hos Circle K.
Sämre i södra Sverige
Den enkät chaufförerna fick fylla i visar att 24 procent är osäkra på vilka lagar och regler som gäller för vinterdäck på lastbilar.
46 procent av de svarande uppger att deras arbetsgivare saknar rutiner eller att de inte känner till vilka rutiner som arbetsgivaren har för kontroll av däck.
Euromaster upptäckte även geografiska skillnader. Lägre och därmed sämre mönsterdjup var betydligt vanligare i södra Sverige än i mellersta.
Däck med mönsterdjup under 5 millimeter registrerades tre gånger så ofta vid kontrollen i Malmö jämfört med den i Gävle.
Nu har Volvo och Daimler skrivit på. Dagens PS
EU:s nya regelverk för tung trafik: “Värre än värdelöst”. Dagens PS
Tung trafik kan öka risken att drabbas av demens. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.