Elbilstillverkaren Tesla står inför ett potentiellt kostsamt dilemma. Enligt uppgifter kan bolaget behöva byta ut datorn i omkring fyra miljoner fordon eller kompensera ägarna för att den utlovade fullständiga självkörningsförmågan inte kommer att kunna levereras.
Musks mardröm: Tvingas byta dator i fyra miljoner bilar


Mest läst i kategorin
Denna situation kan leda till en ekonomisk smäll som överträffar de största återkallelserna i bilindustrins historia, skriver Electrek.
År 2016 hävdade Tesla att alla deras framtida fordon skulle ha den hårdvara som krävdes för fullständig självkörning. Vd Elon Musk talade under flera år om hur en mjukvaruuppdatering så småningom skulle förvandla Teslas bilar till “robotaxis” med nivå 4-5 autonom körning, vilket innebär att fordonen skulle kunna köra helt utan mänsklig inblandning.
Tekniska utmaningar och erkännandet av otillräcklig hårdvara
Nästan tio år senare har detta löfte ännu inte infriats, och det ser inte ut att ske inom en snar framtid för majoriteten av de Tesla-bilar som levererats under det senaste decenniet. Det visade sig snabbt att Teslas påstående om att deras fordon hade “all nödvändig hårdvara” inte stämde.
Vid den tidpunkten tillverkade Tesla bilar med kameror, en radar framåt, ultraljudssensorer och en “självkörande” dator kallad HW2.5. Företaget introducerade dock snabbt en nyare och kraftfullare “HW3 självkörande dator” och erkände att HW2.5 inte var tillräckligt kraftfull för att uppnå fullständig självkörningsförmåga. Tesla började då att kostnadsfritt uppgradera befintliga HW2.5-bilar med den nya HW3-datorn för de kunder som hade köpt Teslas “Full Self-Driving” (FSD)-programvara.

Cybertruck: En miljardförlust och flopp av episka mått
Elon Musks kantiga pickup, Tesla Cybertruck, har blivit en försäljningsflopp och missar hans egna volymmål med hela 84 procent. Dessutom ser det inte ut
Senaste nytt
HW4 – “självkörande dator”
Under 2023 och 2024 övergick Tesla till ytterligare en ny och ännu kraftfullare “självkörande dator”, HW4, i sina nya fordon. Till skillnad från övergången från HW2.5 till HW3 hävdade Tesla denna gång att de fortfarande skulle kunna leverera sin robotaxi-funktion till fordon med HW3.
Musk gick till och med så långt som att påstå att FSD först skulle bli bättre på HW3 eftersom Teslas “fokus måste ligga på att få FSD på HW3 att fungera extremt bra och tillhandahållas internationellt”. Han hävdade även att FSD-prestandan på “HW4 kommer att ligga minst sex månader efter HW3” på grund av detta.
Detta uttalande visade sig dock inte hålla länge. Under 2024 började rapporter indikera att HW3-datorns kapacitet närmade sig sin gräns, och att den utlovade nivån av autonom körning fortfarande var långt borta. I januari 2025 erkände Musk slutligen att HW3-datorerna inte är tillräckligt kraftfulla för att uppnå autonom körning utan övervakning.

Tesla-ägare lockas, fortfarande, med jätterabatter
När vandalerna strider fram och attackerar Teslor kommer andra biltillverkare och lockar med oemotståndliga erbjudanden. Amerikanska biltillverkare har
Konsekvenser och potentiella lösningar för byta av dator
Det finns uppskattningsvis fyra miljoner Tesla-bilar världen över som är utrustade med HW3-datorer. När Musk erkände att datorn inte skulle klara av den utlovade självkörningsförmågan, sade han att Tesla skulle uppgradera datorerna i alla HW3-bilar vars ägare hade köpt FSD-paketet. Han beskrev utbytet av alla dessa datorer som “smärtsamt” och uttryckte sin “glädje” över att “inte så många” hade köpt FSD-paketet.
Tesla har aldrig offentliggjort det exakta antalet kunder som köpt FSD-paketet, men i slutet av 2022 uppgavs det finnas 400 000 FSD-betatestare i Nordamerika. Globalt sett antas att ytterligare minst 100 000 HW3-bilar har FSD-paketet, vilket skulle innebära att Tesla behöver byta ut datorer i över en halv miljon fordon.
Musks uttalande om att det kommer att bli “smärtsamt” att byta ut datorerna i över 500 000 bilar är sannolikt korrekt. Det kommer att innebära en enorm belastning på Teslas servicekapacitet, utöver de betydande kostnaderna som lätt kan överstiga fem miljarder svenska kronor.

Tesla vägrar ta tillbaka Cybertruck i inbyte
Trots att Tesla Model Y blev världens mest sålda bilmodell under 2024, hopar sig problemen för den amerikanska elbilstillverkaren. Företaget kämpar nu med
Bredare implikationer för Tesla-ägare
Men problemet kan vara ännu större än så. Tesla och Musk lovade inte bara de som köpte FSD-paketet att bilarna hade den nödvändiga hårdvaran för självkörning. Sedan 2016 hävdade de att alla Tesla-bilar som tillverkades hade denna förmåga. Även om Tesla förra året tog bort detta påstående från sin webbplats och ändrade formuleringen kring FSD-paketet, kvarstår argumentet att ägare av HW3-dator-bilar har blivit felinformerade.
År 2019 hävdade Musk att “Tesla-fordon nu är tillgångar som ökar i värde” på grund av deras framtida självkörningsförmåga. Detta visade sig vara felaktigt. Däremot är det sant att värdet på Tesla-bilar skulle vara högre om de hade datorer som kunde stödja självkörning, vilket Musk nu har erkänt inte är fallet. Detta gäller oavsett om ägaren köpte FSD-paketet eller inte.
Det finns därför ett starkt argument för att Tesla behöver byta ut datorerna i alla HW3-bilar eller åtminstone kompensera ägarna för det falska påståendet att fordonen hade “all nödvändig hårdvara för självkörning”. Det finns till och med ett rättsligt prejudikat för detta. År 2022 beordrades Tesla av en domare att kostnadsfritt uppgradera en kunds självkörande dator så att denne kunde prenumerera på Teslas FSD-programvara utan extra kostnad. Detta skapade ett prejudikat för Tesla-ägare som inte köpt FSD-paketet.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Baserat på Teslas tidigare uttalande att “alla bilar som tillverkats sedan 2016 har den hårdvara som krävs för fullständig självkörning”, har ägarna av dessa fordon rätt att förvänta sig att ha tillgång till dessa funktioner. Det handlar om potentiell felaktig marknadsföring. Tesla säger: “Din bil har all nödvändig hårdvara för fullständig självkörning”, men när en ägare vill använda funktionerna säger Tesla: “Du måste betala 10 000 kronor för att vi ska uppgradera din hårdvara.” Något stämmer inte.
Framtidsutsikter och potentiella strategier
Det är osannolikt att Tesla kommer att byta ut HW3-datorerna i alla berörda bilar, vilket skulle innebära omkring fyra miljoner fordon. Det skulle vara en alltför komplicerad och kostsam operation som skulle belasta Teslas redan hårt ansträngda serviceverksamhet enormt.
Dessutom är det inte säkert att det ens skulle fungera tillfredsställande. Efter att ha haft fel om både HW2.5 och HW3 är förtroendet för att Tesla ska uppnå autonom körning utan övervakning på HW4-fordon inte särskilt högt, trots att dessa har kraftfullare datorer och bättre kameror.

Väntan på Tesla Roadster: Ett åttaårigt mysterium
Teslas mytomspunna superbil lockar med löften om rymdfärder, samtidigt som leveransdatumet förblir höljt i dunkel. Teslas löfte om en ny roadster, som
En mer trolig utveckling är att Tesla kommer att försöka uppmuntra kunderna att uppgradera sina bilar, liknande de tidigare erbjudandena om överföring av FSD-paketet. Det kan också bli aktuellt med återköp av bilar till ett högre pris som kompensation.
För de som inte köpte FSD-paketet är det mindre troligt att Tesla kommer att erbjuda någon form av kompensation utan rättsliga påtryckningar. Flera stämningar har redan lämnats in mot Tesla gällande deras påståenden om självkörning, och dessa kan komma att öka i antal efter Musks erkännande om HW3-datorernas begränsningar.

Fiasko för skrotningspremien – regeringen förtvivlad
Skrotningspremie floppade – nu mångdubblas stödet. Regeringen hoppas på vändning för skrotpengen om en höjning införs. Regeringens storsatsning på en
Läs också:
Skillnaden mellan julmust och påskmust – egentligen. News 55
Oslagbar trygghet: Bilen som får konkurrenterna att blekna. E55
Överraskande AI-fyndet: “Man påverkas”. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.